√лава 2
ѕ–≈ƒћ≈“, ћ≈“ќƒ “ј —»—“≈ћј ‘≤ЌјЌ—ќ¬ќ√ќ ѕ–ј¬јІ 1. ѕон¤тт¤ ф≥нансового права
ќсновним обТЇктивним критер≥Їм под≥лу права кожноњ держави на окрем≥ галуз≥ Ї матер≥альний зм≥ст тих сусп≥льних в≥дносин, ¤к≥ регулюютьс¤ правовими нормами цих галузей, тобто предметом правового регулюванн¤. ѕредметом ф≥нансового права Ї сусп≥льн≥ в≥дносини, що виникають в процес≥ ф≥нансовоњ д≥¤льност≥ держави. ÷¤ д≥¤льн≥сть Ї обТЇктивною за своЇю сутн≥стю, ¤вл¤Ї собою процес планом≥рного збиранн¤, розпод≥лу, перерозпод≥лу ≥ використанн¤ централ≥зованих ≥ децентрал≥зованих фонд≥в грошових кошт≥в, що забезпечують виконанн¤ державою своњх завдань ≥ функц≥й.
ƒо предмету ф≥нансового права належать державн≥ ф≥нанси, ¤к≥ в≥д≥грають пров≥дну роль в систем≥ сусп≥льних в≥дносин. “ому й велика його роль в систем≥ права ”крањни. « ≥ншими ланками ф≥нансовоњ системи ц¤ галузь права звТ¤зана наст≥льки, наск≥льки регулюЇ в≥дносини, зумовлен≥ акумул¤ц≥Їю кошт≥в в грошов≥ фонди публ≥чноњ влади, а також використанн¤м цих кошт≥в (наприклад, податков≥ платеж≥ з ф≥нансових ресурс≥в п≥дприЇмств, ¤к≥ заснован≥ на приватн≥й власност≥).
ƒл¤ усв≥домленн¤ сутност≥ р≥зноман≥тност≥ ≥ багатства предмету ф≥нансового права можна класиф≥кувати ф≥нансов≥ в≥дносини за њх зм≥стом, субТЇктним складом, методами ф≥нансовоњ д≥¤льност≥, роллю ф≥нанс≥в в житт≥ сусп≥льства тощо. Ќаприклад, за матер≥альним зм≥стом ф≥нансов≥ в≥дносини Ї сусп≥льними в≥дносинами, ¤к≥ виникають при встановленн≥ бюджетноњ системи, розпод≥л≥ доход≥в ≥ видатк≥в м≥ж њњ ланками, складанн≥, розгл¤д≥, затвердженн≥ ≥ виконанн≥ ƒержавного бюджету ≥ зв≥ту про його виконанн¤; збиранн≥ податк≥в ≥ ≥нших обовТ¤зкових платеж≥в до бюджету ≥ позабюджетних державних ц≥льових фонд≥в з п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й р≥зних форм власност≥ ≥ населенн¤; ф≥нансуванн¤ ≥ кредитуванн¤; обовТ¤зкового державного майнового ≥ особистого страхуванн¤, державних позичках ≥ орган≥зац≥њ ощадноњ справи; регулюванн≥ грошово-кредитноњ ≥ валютноњ системи.
ѕ≥дх≥д з ц≥Їњ сторони до розкритт¤ зм≥сту предмету ф≥нансового права дозвол¤Ї побачити, що ф≥нансовим правом регулюютьс¤ т≥льки орган≥зац≥йно-майнов≥ в≥дносини, що випливають з владноњ д≥¤льност≥ держави в особ≥ уповноважених њњ ќрган≥в з приводу створенн¤, розпод≥лу ≥ використанн¤ нею фонд≥в кошт≥в. ¬ цих в≥дносинах завжди про¤вл¤Їтьс¤ владно-орган≥зуюча роль держави в розпод≥л≥ ≥ перерозпод≥л≥ внутр≥шнього валового продукту ≥ нац≥онального доходу, оск≥льки дан≥ в≥дносини мають владно-майновий (грошовий) характер.
ќднак не вс≥ грошов≥ в≥дносини, в ¤ких беруть участь органи держави з владними повноваженн¤ми, Ї ф≥нансовими.„ас-тина з цих в≥дносин регулюЇтьс¤ ≥ншими галуз¤ми права. “ак, в≥дносини ќщадного банку (ф≥нансово-кредитноњ установи, що бере участь в управл≥нн≥ ф≥нансово-кредитними в≥дносинами) з населенн¤м щодо збер≥ганн¤ в≥льних кошт≥в громад¤н регулюютьс¤ цив≥льним правом. ”станови банку, що прийн¤ли кошти громад¤нина на збер≥ганн¤, використовують њх дл¤ формуванн¤ фонду кредитних ресурс≥в, тобто на основ≥ цив≥льно-правових стосунк≥в, що мають грошовий характер, виникають ф≥нансов≥ правов≥дносини.
«а порушенн¤ адм≥н≥стративно-правових припис≥в (скаж≥мо, порушенн¤ правил дорожнього руху) ст¤гуЇтьс¤ адм≥н≥стративний штраф, тобто виникають адм≥н≥стративно-правов≥ в≥дносини. —ума штрафу, ст¤гнута адм≥н≥стративним органом, передаЇтьс¤ дл¤ зарахуванн¤ до бюджету, тобто на баз≥ адм≥н≥стративно-правових в≥дносин, що нос¤ть грошовий характер, виникають ф≥нансово-правов≥ в≥дносини, оск≥льки грош≥, ст¤гнен≥ за порушенн¤ правил дорожнього руху, спр¤мовуютьс¤ на формуванн¤ централ≥зованого фонду кошт≥в. ¬ обТЇктивн≥й реальност≥ субТЇктний склад ф≥нансових правов≥дносин не обмежуЇтьс¤ вищенаведеними прикладами. ¬≥н значно багатший ≥ зм≥нюЇтьс¤ в час≥.
ћ≥ж тим, нав≥ть наведен≥ приклади, що вход¤ть до предмету ф≥нансового права, засв≥дчують велику р≥зноман≥тн≥сть ≥ складн≥сть обТЇкту правового регулюванн¤. ÷е обумовлено ба-гатоланцюгов≥стю ≥ динам≥чн≥стю самоњ ф≥нансовоњ системи, њњ звТ¤зку з≥ вс≥ма структурами сусп≥льного виробництва. ” виникненн≥ ≥ реал≥зац≥њ ф≥нансових правов≥дносин завжди особливу роль в≥д≥граЇ держава. ¬она забезпечуЇ планом≥рн≥сть ≥ безперервн≥сть акумул¤ц≥њ ф≥нансових ресурс≥в, найб≥льш доц≥льне њх застосуванн¤ в ≥нтересах сусп≥льства, посл≥довний контроль за правильним використанн¤м ф≥нансових ресурс≥в.
Ќормами ф≥нансового права закр≥плюютьс¤ загальн≥ приципи ≥ форми ф≥нансовоњ д≥¤льност≥ держави, методи акумул¤ц≥њ
кошт≥в до державних грошових фонд≥в, види обовТ¤зкових платеж≥в, що використовуютьс¤ дл¤ формуванн¤ цих фонд≥в, пор¤док одержанн¤ ≥ використанн¤ державних грошових засоб≥в, джерела утворенн¤ ф≥нансових ресурс≥в державних п≥дприЇмств, орган≥зац≥й, установ ≥ тд. –егулюючи дю д≥¤льн≥сть, держава, в свою чергу, також повинна дотримуватись правил ≥ вимог права. ≤накше неминуч≥ кол≥з≥њ надбудови ≥ базису, негативн≥ насл≥дки дл¤ сусп≥льства ≥ держави.“аким чином, зм≥ст предмету ф≥нансового права в процес≥ кор≥нних перетворень ≥ буд≥вництва украњнськоњ держави суттЇво зм≥нивс¤. « одного боку, значна частина ф≥нансових в≥дносин в≥д≥йшла в≥д державних в сферу приватних ф≥нанс≥в ≥ стала регулюватись нормами цив≥льного права. ѕричому питома вага ц≥Їњ частини ф≥нанс≥в в ”крањн≥ у звТ¤зку з приватизац≥Їю буде зростати. ¬насл≥док цього значно скоротивс¤ розм≥р державного бюджету. ’оч це не означаЇ, що державн≥ ф≥нанси зникають. ѕоки залишаЇтьс¤ сусп≥льна потреба в держав≥ Ч неминуче будуть ≥снувати ≥ державн≥ ф≥нанси ¤к неодм≥нна умова виконанн¤ нею свого призначенн¤.
« другого боку, в громад¤нському сусп≥льств≥, ¤ке формуЇтьс¤ в ”крањн≥, в пор≥вн¤нн≥ з тотал≥тарним, що йому передувало, до сфери державних ф≥нанс≥в за допомогою обовТ¤зкових платеж≥в ≥ внеск≥в залучаютьс¤ ≥ приватн≥ ф≥нанси, розшир¤ючи таким чином сферу впливу ф≥нанс≥в держави. ќдним ≥з ¤скравих св≥дчень цього процесу стало виникненн¤ в ”крањн≥ вс≥л¤ких централ≥зованих ≥ децентрал≥зованих позабюджетних фонд≥в, до ¤ких спр¤мовуютьс¤ обовТ¤зков≥ в≥драхуванн¤. ÷е розширенн¤ предмету ф≥нансового права повТ¤зане з динам≥кою ф≥нансових в≥дносин взагал≥, але в першу чергу Ч з њх перех≥дним характером в даний час.
ƒругою ознакою в≥дгалуженн¤ одн≥Їњ галуз≥ права в≥д ≥ншоњ, ¤к в≥домо, Ї метод правового регулюванн¤ в≥дпов≥дного виду сусп≥льних в≥дносин. ќсновним методом ф≥нансово-правового регулюванн¤ тут виступаЇ метод владних припис≥в. «а своЇю структурою це орган≥чно ц≥л≥сна система безперервного впливу на учасник≥в ф≥нансово-правових в≥дносин з метою реал≥зац≥њ ними своњх функц≥й.
¬она уособлюЇ в соб≥ ц≥л≥сн≥сть юридичних факт≥в, з ¤кими повТ¤зане виникненн¤ ф≥нансових правов≥дносин, правовий статус њх субТЇкт≥в, розпод≥л прав ≥ обовТ¤зк≥в м≥ж ними, види аросц≥й за порушенн¤ припис≥в правовоњ норми ≥ пор¤док њх застосуванн¤. ≤накше кажучи, п≥д методом ф≥нансово-правового регулюванн¤ маЇтьс¤ на уваз≥ орган≥чна система прийом≥в ≥ способ≥в безперервного правового впливу на повед≥нку учасник≥в ф≥нансових в≥дносин, на характер взаЇмозвТ¤зк≥в м≥ж ними.
ћетод владних припис≥в притаманний ≥ ≥ншим галуз¤м публ≥чного права Ч конституц≥йному, адм≥н≥стративному, крим≥нальному.
¬ них також обс¤г прав ≥ обовТ¤зк≥в учасник≥в в≥дпов≥дних правов≥дносин встановлюЇтьс¤ державою. Ќаприклад, статт¤ 160 одексу ”крањни про адм≥н≥стративн≥ правопорушенн¤ за торг≥влю з рук у нев≥дведеному м≥сц≥ передбачаЇ попередженн¤ або штраф, ¤кий накладаЇтьс¤ особою, уповноваженою застосовувати покаранн¤ в залежност≥ в≥д врахуванн¤ багатьох фактор≥в. ÷¤ особа над≥лена правом оперативноњ самост≥йност≥.
” ф≥нансових правов≥дносинах њх субТЇкти таким правом не над≥л¤ютьс¤. оло њх прав ≥ обовТ¤зк≥в ч≥тко визначене законодавцем, а санкц≥њ ф≥нансово-правових норм завжди нос¤ть точно визначений каральний ф≥нансовий характер. Ќе буваЇ у ф≥нансовому прав≥ ≥ р≥вност≥ стор≥н правов≥дносин. ¬ них держава в особ≥ органа законодавчоњ або виконавчоњ влади приписуЇ ≥нш≥й сторон≥ ф≥нансових в≥дносин однозначно визначену ≥ абсолютно обовТ¤зкову м≥ру повед≥нки, вказуючи одночасно ч≥ткий характер ≥ м≥ру покаранн¤ з боку держави у раз≥ невиконанн¤ припису друг≥й сторон≥ в≥дносин. ÷ей принцип нер≥вност≥ стор≥н ф≥нансових правов≥дносин, правда, не виключаЇ можливост≥ оскарженн¤ д≥й органу, над≥леного владними повноваженн¤ми, в раз≥ перевищенн¤ ним цих повноважень, а також одержати в≥дстрочку або розстрочку платежу, ¤кщо з незалежних в≥д субТЇкта ф≥нансових правов≥дносин причин в≥н не може бути внесений у визначений терм≥н. ќднак поданн¤ проханн¤ про в≥дстрочку, розстрочку або скарги не призупин¤Ї ст¤гненн¤ аж до самого моменту прийн¤тт¤ уповноваженим на це органом в≥дпов≥дного р≥шенн¤.
—пециф≥ка методу владних припис≥в у ф≥нансовому прав≥ про¤вл¤Їтьс¤ ≥ в самому зм≥ст≥ конкретних правов≥дносин, в кол≥ Сќрган≥в, що уповноважен≥ державою на владн≥ д≥њ. «а своњм Ў≥етом ф≥нансово-правов≥ владн≥ приписи стосуютьс¤: пор¤дку,- ≥ розм≥р≥в ст¤гненн¤ податк≥в, ≥нших обовТ¤зкових платеж≥в ≥аиеек≥в до бюджету, позабюджетних державних централ≥зованих ≥ децентрал≥зованих фонд≥в; напр¤мк≥в використанн¤ державних кошт≥в; пор¤дку ≥ розм≥р≥в њх використанн¤ ≥ т.д. “акий метод спри¤Ї планом≥рному наповненню державноњ казни, ц≥льовому розпод≥лу ≥ використанню державних ф≥нансових ресурс≥в у в≥дпов≥дност≥ з визначеними державою пр≥оритетами, розробленими програмами ≥ планами.
ћетод владних припис≥в реал≥зуЇтьс¤ ≥ п≥д час формуванн¤ державою своњх ресурс≥в за рахунок платеж≥в добров≥льного характеру Ч державних позик, казначейських зобовТ¤зань, лотерей тощо. “ак, держава встановлюЇ умови проведенн¤ державноњ внутр≥шньоњ позики, випуску державних казначейських зобовТ¤зань, проведенн¤ лотерей, ¤к≥ не можуть бути зм≥нен≥ за угодою стор≥н ≥ Ї обовТ¤зковими дл¤ субТЇкт≥в, що вступили у ц≥ в≥дносини.
яскраво про¤вл¤ютьс¤ в≥дм≥нност≥ основного методу регулюванн¤ ф≥нансово-правових в≥дносин ≥ в перел≥ку державних орган≥в, ¤к≥ уповноважен≥ давати владн≥ приписи субТЇктам ф≥нансових в≥дносин. ¬ силу усталеного у вс≥х державах розпод≥лу компетенц≥њ м≥ж державними органами основну частину таких припис≥в видають органи, що спец≥ально створен≥ дл¤ управл≥нн¤ державними ф≥нансами. ”часники ф≥нансових в≥дносин, ¤ким ц≥ органи адресують своњ розпор¤дженн¤, в переважн≥й б≥льшост≥ випадк≥в знаход¤тьс¤ у взаЇмозвТ¤зку з цими органами ≥ залежн≥ в≥д них т≥льки по л≥н≥њ ф≥нансовоњ д≥¤льност≥. ÷е не виключаЇ правового регулюванн¤ ф≥нансових в≥дносин методом владних припис≥в ≥ по вертикал≥ (наприклад. ћ≥н≥стерство осв≥ти ”крањни Ч ун≥верситет). јле в ц≥лому дл¤ ф≥нансово-правового регулюванн¤ найб≥льш характерним Ї використанн¤ владних приписав саме в функц≥ональних взаЇмозвТ¤зках з органами спец≥ального управл≥нн¤ ф≥нансами держави.
р≥м методу владних припис≥в, ф≥нансово-правовому регулюванню властив≥ ≥ ≥нш≥ методи: метод субординац≥њ, метод погодженн¤, метод рекомендац≥њ ≥ т.д. ¬ даний час вони набувають все б≥льшого застосуванн¤. ÷е обумовлено ускладненн¤м сусп≥льних взаЇмозвТ¤зк≥в, зростанн¤м р≥вн¤ самост≥йност≥ субТЇкт≥в ф≥нансових в≥дносин. Ќаприклад, в законодавств≥ ”крањни м≥ститьс¤ перел≥к м≥сцевих податк≥в ≥ збор≥в, з числа ¤ких органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤ мають право вводити платеж≥ на своњй територ≥њ. Ќайчаст≥ше ц≥ методи застосовуютьс¤ не ¤к самост≥йн≥, а в тому чи ≥ншому поЇднанн≥ з основним методом ф≥нансово-правового регулюванн¤ Ч методом владних припис≥в.
“аким чином, ф≥нансове право Ч це самост≥йна галузь публ≥чного права, що регулюЇ сусп≥льн≥ в≥дносини в сфер≥ моб≥л≥зац≥њ, розпод≥лу ≥ використанн¤ централ≥зованих ≥ децентрал≥зованих ф≥нансових ресурс≥в держави з метою забезпеченн¤ виконанн¤ нею своњх завдань ≥ функц≥й.
‘≥нансове право суверенноњ ”крањни ще остаточно не сформувалось. ¬ ньому, ¤к ≥ в сам≥й украњнськ≥й держав≥, украњнському сусп≥льств≥ в ц≥лому, Ї чимало залишк≥в минулого (перш за все надм≥рний ф≥скальний ухил), основ тепер≥шнього (внутр≥шн¤ незбалансован≥сть, суперечлив≥сть норм, що переростаЇ часто у взаЇмовиключенн¤), паростки майбутньото (р≥вн≥сть субТЇкт≥в права ус≥х форм власност≥, посиленн¤ матер≥альноњ в≥дпов≥дальност≥ за правопорушенн¤ в галуз≥ ф≥нанс≥в ≥ ≥нше). ќстаннЇ поки що про¤вл¤Їтьс¤ переважно у форм≥ напр¤мк≥в, тенденц≥й у розвитку ф≥нансового права ”крањни, що потребують вс≥л¤коњ њх п≥дтримки з боку громад¤нського сусп≥льства ≥ правовоњ держави.
І 2. ћ≥сце ф≥нансового права в систем≥ права ”крањни
–≥зноман≥тт¤ ¤к≥сно в≥дм≥нних м≥ж собою вид≥в сусп≥льних в≥дносин Ї обТЇктивною основою ≥снуванн¤ р≥зноман≥тт¤ вид≥в правов≥дносин. ƒоповнюван≥ в≥дпов≥дними методами правового регулюванн¤ в≥дносин, вони створюють в сусп≥льств≥ ц≥л≥сну систему галузей права. ÷≥ галуз≥, що Ї крупними самост≥йними блоками правовоњ системи сусп≥льства в ц≥лому, т≥сно взаЇмод≥ють м≥ж собою, взаЇмодоповнюють одна одну. ќстаннЇ обумовлено тим, що ¤к≥сно в≥дм≥нн≥ м≥ж собою види сусп≥льних в≥дносин перебувають в д≥алектичн≥й Їдност≥, њх сп≥вв≥дношенн¤ м≥ж собою ≥ меж≥ з часом зм≥нюютьс¤. «в≥дси ≥ зТ¤вл¤Їтьс¤ ≥нод≥ ≥люз≥¤, що предмет т≥Їњ чи ≥ншоњ галуз≥ права немов би розмиваЇтьс¤, поглинаЇтьс¤ предметами ≥нших, перш за все сус≥дн≥х за зм≥стом галузей права. « огл¤ду на все це, в силу ц≥лоњ низки обставин найб≥льш УневезучимФ Ї саме ф≥нансове право.
при њх сп≥вставлен≥й ≥ в≥дмежуванн≥ в≥д предмет≥в ≥ метод≥в ≥нших галузей права, ≥накше кажучи, при визначенн≥ м≥сц¤ ф≥нансового права в систем≥ права. ѕри цьому не треба упускати з виду те, що ф≥нансово-правов≥ ≥нститути безпосередньо повТ¤зан≥ з д≥¤льн≥стю держави по створенню, розпод≥лу ≥ використанню централ≥зованих ≥ децентрал≥зованих грошових фонд≥в.
ƒ≥¤льн≥сть держави регламентують також конституц≥йне ≥ адм≥н≥стративне право. ѕерше з них охоплюЇ сусп≥льн≥ в≥дносини, що випливають з орган≥зац≥њ держави, њњ устрою, а друге Ч сусп≥льн≥ в≥дносини, повТ¤зан≥ з державним управл≥нн¤м в ц≥лому.
онституц≥йне право регулюЇ основи сусп≥льного ладу ≥ пол≥тики, державний устр≥й, правове положенн¤ громад¤н, систему ≥ принципи орган≥зац≥њ д≥¤льност≥ державних орган≥в, головн≥ завданн¤ ≥ функц≥њ держави. як ≥ вс≥ останн≥ галуз≥ права, ф≥нансове право базуЇтьс¤ ≥ розвиваЇтьс¤ на цих основах. Ќаприклад, ф≥нансово-правов≥ норми, що регулюють утворенн¤ фонд≥в державних ф≥нансових ресурс≥в, заснован≥ на засадах р≥вноправност≥ вс≥х форм власност≥ в крањн≥. онституц≥йне право м≥стить ≥ норми, що мають пр¤ме в≥дношенн¤ до ф≥нансового права. ÷е, зокрема, норми, що закр≥плюють основи орган≥зац≥њ ф≥нансовоњ ≥¤льност≥ держави. Ќаприклад, статт¤ 85 онституц≥њ ”крањни встановлюЇ вин¤тков≥ повноваженн¤ ¬ерховноњ –ади ”крањни затверджувати ƒержавний бюджет, вносити до нього зм≥ни, контролювати його виконанн¤, приймати р≥шенн¤ стосовно зв≥ту про його виконанн¤. ¬≥дпов≥дно до статт≥ 92 онституц≥њ ”крањни встановлюЇтьс¤ ƒержавний бюджет ”крањни ≥ бюджетна система ”крањни (система оподаткуванн¤, податки ≥ збори ≥ т.п.). ÷≥ норми конкретизуютьс¤ у
ф≥нансовому прав≥. —пираючись на них, норми ф≥нансового права встановлюють детал≥зован≥ правила, що стосуютьс¤ д≥¤льност≥ р≥зних державних орган≥в в галуз≥ ф≥нанс≥в. Ќаприклад, група ф≥нансово-правових норм докладно регламентуЇ пор¤док складанн¤, розгл¤ду, затвердженн¤ ≥ виконанн¤ ƒержавного ≥ м≥сцевих бюджет≥в («акон ”крањни Уѕро бюджетну систему ”крањниФ).“≥сно стикаЇтьс¤ ф≥нансове право з адм≥н≥стративним правом, оск≥льки д≥¤льн≥сть по формуванню, розпод≥лу ≥ використанню ф≥нансових ресурс≥в держави Ї за своњм характером управл≥нською. ћ≥ж тим, предмет адм≥н≥стративного права не
≤рглинаЇ т≥ сусп≥льн≥ в≥дносини, ¤к≥ в≥днос¤тьс¤ до ф≥нансового права.
јдм≥н≥стративне право визначаЇ основн≥ принципи державного управл≥нн¤, повноваженн¤ орган≥в виконавчоњ влади на в≥шанн¤ управл≥нських акт≥в, в тому числ≥ ≥ орган≥в спец≥ального управл≥нн¤ ф≥нансами держави, закр≥плюЇ структуру цих орган≥в, орган≥зац≥йн≥ форми њх д≥¤льност≥, пор¤док призначенн¤ ≥ зв≥льненн¤ посадових ос≥б, закр≥плюЇ њх права ≥ обовТ¤зки ≥ т.д. —пираючись на норми ≥ принципи адм≥н≥стративного права, ф≥нансове право регулюЇ т≥ в≥дносини, ¤к≥ безпосередньо повТ¤зан≥ з виконанн¤м цими органами функц≥й по збиранню, розпод≥лу ≥ використанню ф≥нансових ресурс≥в держави, контролю за њх ц≥льовим витрачанн¤м.
≤накше кажучи, ф≥нансове право регулюЇ в≥дносини, що виникають з ф≥нансовоњ д≥¤льност≥ держави. ƒл¤ того щоб держава могла ≥снувати ≥ виконувати своњ завданн¤ ≥ функц≥њ, в тому числ≥ адм≥н≥стративн≥, њй щоденно, повс¤кчасно потр≥бн≥ величезн≥ суми грошових кошт≥в. ‘≥нансове право регулюЇ њх акумул¤ц≥ю ≥ витрачанн¤, забезпечуючи тим самим виконанн¤ державою свого призначенн¤.
ўе т≥сн≥ший звТ¤зок ф≥нансового права в умовах ринкових перетворень з цив≥льним правом, оск≥льки до предмету останнього серед багатьох майнових в≥дносин вход¤ть ≥ грошов≥ в≥дносини. р≥м того, де¤к≥ органи державного управл≥нн¤ спец≥альноњ компетенц≥њ, наприклад, Ќац≥ональний банк ”крањни, водночас Ї господарською орган≥зац≥Їю Ч юридичною особою, що д≥Ї на комерц≥йних засадах. ћ≥ж цими органами, з одного боку, ≥ п≥дприЇмствами, установами, орган≥зац≥¤ми ≥ громад¤нами Ч з другого, виникають в≥дносини на основ≥ договор≥в. Ќаприклад, на основ≥ кредитноњ угоди.
’арактерними дл¤ таких в≥дносин Ї добров≥льн≥сть, р≥вн≥сть ≥ в≥докремлен≥сть стор≥н, в≥дсутн≥сть переходу права власност≥ в≥д одного субТЇкта до ≥ншого тощо ≥ тому до предмету ф≥нансово-правового регулюванн¤ не вход¤ть. Ќорми ф≥нансового права в даному випадку встановлюють джерела ф≥нансово-кредитних ресурс≥в, ¤кими оперуЇ Ќац≥ональний банк, пор¤док утворенн¤ ≥ розпод≥лу створюваних ним грошових фонд≥в; по-р¤док моб≥л≥зац≥њ ЌЅ” грошових кошт≥в в розпор¤дженн¤ дер-способи зд≥йсненн¤ контролю за ф≥нансовою д≥¤льн≥стю тощо.
” вс≥х цих випадках Ќац≥ональний банк виступаЇ ¤к орган виконавчоњ влади, що над≥лений владними повноваженн¤ми. ¬заЇмозвТ¤зане ф≥нансове право ≥ з ≥ншими галуз¤ми права Ч з трудовим, крим≥нальним ≥ т.д.
“≥сно повТ¤зане ф≥нансове право, ¤к галузь права ≥ особливо ¤к навчальна дисципл≥на з загальною теор≥Їю ф≥нанс≥в. «окрема, ф≥нансове право в≥дображаЇ у специф≥чних формах т≥ ж ¤вища обТЇктивноњ реальност≥, що ≥ загальна теор≥¤ ф≥нанс≥в Ч ф≥нансов≥ в≥дносини. ѕон¤т≥йно-категор≥альний апарат ф≥нансового права також Ї пох≥дним в≥д прн¤т≥йно-категор≥ального апарату загальноњ теор≥њ ф≥нанс≥в. ўо стосуЇтьс¤ ф≥нансового права ¤к навчальноњ дисципл≥ни, то його зовн≥шн¤ под≥бн≥сть ≥ близьк≥сть ≥з загальною теор≥Їю ф≥нанс≥в ≥нод≥ призводить нав≥ть до фактичноњ п≥дм≥ни зм≥сту предмета ф≥нанс≥в зм≥стом предмета ф≥нансового права. –ан≥ше така п≥дм≥на зустр≥чалась нав≥ть в п≥дручниках. ¬ д≥йсност≥ ж в≥дм≥нност≥ м≥ж ф≥нансовим правом ≥ загальною теор≥Їю ф≥нанс≥в не менш ¤скрав≥ ≥ промовист≥, н≥ж под≥бн≥сть м≥ж ними.
ѕричому ¤кщо под≥бн≥сть њх в≥дноситьс¤ до чисто зовн≥шн≥х стор≥н, то в≥дм≥нност≥ м≥ж ними кор≥н¤тьс¤ в њх зм≥ст≥. ‘≥нансове право в≥дображаЇ надбудовн≥ сусп≥льн≥ в≥дносини, а загальна теор≥¤ ф≥нанс≥в Ч базисн≥ сусп≥льн≥ в≥дносини. “обто ф≥нансове право ≥ загальна теор≥¤ ф≥нанс≥в наст≥льки под≥бн≥ ≥ р≥зн≥ м≥ж собою, ¤к под≥бн≥ ≥ р≥зн≥ м≥ж собою форма ≥ зм≥ст будь-¤кого ¤вища.
І
3. —истема ≥ джерела ф≥нансового права ¬изначенн¤ предмета ф≥нансового права ≥ його м≥сц¤ в систем≥ права ”крањни в ц≥лому Ї одн≥Їю з необх≥дних умов побудови системи ф≥нансового права. ѕ≥д системою ф≥нансового права розум≥Їмо обТЇктивно обумовлену внутр≥шню його побудову, обТЇднанн¤ ≥ розм≥щенн¤ ф≥нансово-правових норм в певному взаЇмозвТ¤зку ≥ посл≥довност≥. ƒл¤ створенн¤ такоњ системи необх≥дно знайти ≥ вм≥ло застосувати достатню к≥льк≥сть адекватних обТЇктивних критер≥њв. ѕри цьому необх≥дно враховувати економ≥чний зм≥ст в ц≥лому ≥ особливо окремих груп ф≥нансово-правових в≥дносин при побудов≥ системи ф≥нансового права ≥ користуватись при цьому прийн¤тою систематикою ф≥нансовоњ науки. « цим погоджуютьс¤, ≥ небезп≥дставно, б≥льш≥сть вче-них-правник≥в, ¤к≥ займаютьс¤ вивченн¤м ф≥нансового права.ќднак критер≥њ економ≥чного зм≥сту норм ≥ в≥дносин не можуть бути Їдиними при встановленн≥ системи ф≥нансового права.
‘≥нансове право Ї галуззю права в ц≥лому, ≥ нехтуванн¤ юридичними особливост¤ми норм, що вход¤ть до нього, в такому принциповому питанн≥, ¤к питанн¤ про систему права ¤к галуз≥, було б п≥дм≥ною права економ≥кою, в≥дмовою в≥д анал≥зу юридичноњ форми цих в≥дносин.
ќсь чому пор¤д ≥з встановленн¤м економ≥чних критер≥њв зм≥сту норм ≥ в≥дносин ф≥нансового права, а також використанн¤м систематики науки про ф≥нанси, в питанн≥ про систему ф≥нансового права необх≥дно виходити ≥ з чисто юридичних особливостей ≥ правових принцип≥в ц≥Їњ галуз≥ права.^
ѕраво не т≥льки в≥дображаЇ сусп≥льн≥ в≥дносини. …ого призначенн¤ Ч регулювати ≥ активно впливати на них. “ому на побудову системи ф≥нансового права, групуванн¤ норм, формуванн¤ ≥нститут≥в мають вплив ≥ потреби сусп≥льноњ практики.
“≥льки таке поЇднанн¤ юридичних ≥ економ≥чних критер≥њв, сусп≥льного призначенн¤ права створюЇ достатн≥ передумови дл¤ встановленн¤ науково обгрунтованоњ системи ф≥нансового права. √рупуванн¤ ф≥нансово-правових норм маЇ дв≥ сторони Ч зовн≥шню ≥ внутр≥шню. «овн≥шн¤ сторона вказуЇ на м≥сце ф≥нансового права в систем≥ права ”крањни. ¬нутр≥шн¤ сторона систематизац≥њ ф≥нансово-правових норм маЇ на уваз≥ Сњх групуванн¤ в≥дпов≥дно до внутр≥шнього зм≥сту ≥ ≥Їрарх≥њ Ч загаль-ногалузев≥ норми, норми п≥дгалузев≥, норми окремих ф≥нансово-правових ≥нститут≥в.
” звТ¤зку з цим, а також аналог≥чно з ≥ншими галуз¤ми права ”крањни, ф≥нансове право под≥л¤Їтьс¤ на два великих блоки ф≥нансово-правових норм Ч «агальну ≥ ќсобливу частини. “ака побудова системи ф≥нансового права дозвол¤Ї науц≥, що його вивчаЇ, зд≥йснювати досл≥дженн¤ загальних питань теор≥њ ц≥Їњ галуз≥ права, ≥ розробку питань, повТ¤заних з подальшим розвитком ≥ удосконаленн¤м окремих ф≥нансове- правових ≥нститут≥в з урахуванн¤м вимог практики, спри¤Ї пол≥пшенню вивченн¤ ц≥Їњ галуз≥ права студентами, полегшуЇ користуванн¤ в≥дпов≥дним законодавством, спри¤Ї вир≥шенню актуальних завдань систематизац≥њ ф≥нансового законодавства.
¬ «агальну частину ф≥нансового права, ¤к галуз≥ права, вход¤ть ф≥нансове- правов≥ норми, що закр≥плюють: загальн≥ принципи, правов≥ форми ≥ методи ф≥нансовоњ д≥¤льност≥ держави:
систему державних орган≥в, що зд≥йснюють ф≥нансову д≥¤льн≥сть, њх ≥Їрарх≥ю, компетенц≥ю, правовий статус, завданн¤ ≥ функц≥њ, форми ≥ методи роботи; основн≥ риси ф≥нансово-правового положенн¤ ≥нших субТЇкт≥в, з ¤кими ц≥ органи вступають у ф≥нансово-правов≥ в≥дносини: зм≥ст, форми ≥ методи ф≥нансового контролю тощо. «агальна частина ф≥нансового права будуЇтьс¤ в основному на анал≥з≥ правових елемент≥в ф≥нансових в≥дносин.
Ќорми «агальноњ частини ф≥нансового права конкретизуютьс¤ у ф≥нансово-правових нормах ќсобливоњ частини. «агальна ≥ ќсоблива частини ф≥нансового права перебувають в нерозривному звТ¤зку, оск≥льки в своњй основ≥ вони Ї в≥дображенн¤м ц≥лого ≥ його елемент≥в. ѕоложенн¤ «агальноњ частини застосовуютьс¤ до ус≥х розд≥л≥в ќсобливоњ частини.
ќсоблива частина ф≥нансового права складаЇтьс¤ з низки великих розд≥л≥в (њх ≥нод≥ в юридичн≥й л≥тератур≥ називають п≥дга-луз¤ми), ¤к≥ в свою чергу складаютьс¤ з ф≥нансово-правових ≥нститут≥в. ожний ≥з ф≥нансово-правових ≥нститут≥в ¤вл¤Ї собою систему ф≥нансово-правових норм, що регулюють групу однор≥дних ф≥нансових в≥дносин. ј в розд≥ли обТЇднуютьс¤ групи спор≥днених ф≥нансово-правових ≥нститут≥в. Ќаприклад, розд≥л Уѕравове регулюванн¤ державних витратФ складаЇтьс¤ з ≥нститут≥в Управовий режим кошторисно-бюджетного ф≥нансуванн¤Ф ≥ Управовий режим ф≥нансуванн¤ окремих галузей народного господарстваФ, розд≥л УЅюджетне правоФ також складаЇтьс¤ з двох ф≥нансово-правових ≥нститут≥в Ч Убюджетний устр≥йФ, Убюджетний процесФ.
¬ ќсобливу частину ф≥нансового права вход¤ть розд≥ли, що обТЇднують ф≥нансово-правов≥ норми, ¤к≥ регулюють сусп≥льн≥ в≥дносини в сфер≥: державного бюджету; позабюджетних державних ≥ мун≥ципальних фонд≥в; ф≥нанс≥в державних п≥дприЇмств, державних ≥ м≥сцевих податк≥в ≥ ≥нших обовТ¤зкових платеж≥в; державного кредиту; державного страхуванн¤; державних видатк≥в; банк≥вського кредитуванн¤ ≥ безгот≥вкових розрахунк≥в; грошового об≥гу ≥ валютного регулюванн¤. ¬≥дпов≥дно до системи ф≥нансового права ¤к галуз≥ права побудована ≥ система ф≥нансового права ¤к навчальноњ дисципл≥ни. ƒосв≥д показав найб≥льш доц≥льне групуванн¤ матер≥алу за ознаками «агальноњ ≥ ќсобливоњ частин.
¬ «агальну частину
системи курсу ф≥нансового права включаютьс¤ питанн¤, що стосуютьс¤ ус≥х правових ≥нститут≥в, ¤к≥обТЇднуютьс¤ в ќсоблив≥й частин≥. ¬они в≥дображають загальн≥ риси ≥ законом≥рност≥ внутр≥шнього розвитку ф≥нансово-правових в≥дносин: пон¤тт¤, предмет ≥ метод ф≥нансового права; зм≥ст ф≥нансовоњ системи; структура, особливост≥ ≥ види ф≥нансово-правовоњ норми ≥ ф≥нансово-правового в≥дношенн¤; ≥Їрарх≥¤ ≥ компетенц≥¤ орган≥в держави, ¤к≥ управл¤ють ф≥нансовою сферою, њх завданн¤ ≥ функц≥њ, форми ≥ методи роботи; зм≥ст,
види ≥ методи ф≥нансового контролю; сп≥вв≥дношенн¤ ф≥нансового права ≥ ф≥нансово-правовоњ науки.¬ ќсоблив≥й частин≥ навчального курсу ф≥нансового права окремо вивчаютьс¤ норми кожного ф≥нансово-правового ≥нституту, тобто норми, ¤к≥ регулюють ¤к≥сно однор≥дн≥ ф≥нансов≥ в≥дносини.
“аким чином, в систем≥ навчального курсу У‘≥нансове правоФ немов би УфотографуЇтьс¤Ф, в≥дображаЇтьс¤ вс¤ ф≥нансова система ”крањни в ц≥лому ≥ окрем≥ њњ ланки зокрема. “ака побудова навчального курсу ф≥нансового права спри¤Ї б≥льш глибокому усв≥домленню норм, що регулюють складну Їдн≥сть ф≥нансових в≥дносин, ≥ спр¤мовуЇ зусилл¤ вчених ≥ студент≥в одночасно на розробку загальних проблем ф≥нансового права ≥ його окремих ф≥нансово-правових ≥нститут≥в, зм≥ст ≥ меж≥ ¤ких в ход≥ ринкових перетворень в ”крањн≥ так≥ ж рухлив≥, ¤к ≥ предмет ф≥нансового права в ц≥лому.
¬≥д системи ф≥нансового права ¤к галуз≥ права ≥ ¤к предмета викладенн¤ потр≥бно в≥др≥зн¤ти систему ф≥нансового законодавства, тобто систему ус≥х упор¤дкованих в≥дпов≥дним чином нормативно-правових акт≥в, що регулюють ф≥нансов≥ в≥дносини в держав≥. ‘≥нансове законодавство Ч це зовн≥шн¤ форма ф≥нансового права, що в≥дображаЇ його внутр≥шню структуру. Ќорми ф≥нансового права м≥ст¤тьс¤ у велик≥й к≥лькост≥ р≥зноман≥тних правових нормативних акт≥в, або джерелах, ¤к загального характеру, так ≥ спец≥ально присв¤чених регулюванню ф≥нансово-правових в≥дносин. ƒо них належать акти законодавчих ≥ виконавчих орган≥в державноњ влади, м≥сцевого самовр¤дуванн¤. Ќаприклад, ф≥нансово-правов≥ норми знайшли своЇ вт≥ленн¤ майже у двохстах закон≥в, прийн¤тих ¬ерховною –адою ”крањ-
п≥сл¤ проголошенн¤ державноњ незалежност≥, а всього вони .н≥ нин≥ б≥льше н≥ж у дес¤ти тис¤чах нормативно-правових акт≥в.
“аким чином, джерела ф≥нансового права ”крањни Ч це правов≥ акти орган≥в законодавчоњ ≥ виконавчоњ влади ≥ м≥сцевого самовр¤дуванн¤, в ¤ких м≥ст¤тьс¤ норми ф≥нансового права.
¬ будь-¤к≥й держав≥ головним джерелом ф≥нансового права Ї онституц≥¤. ¬ онституц≥њ ”крањни закр≥плен≥ основи правовоњ орган≥зац≥њ ф≥нансовоњ д≥¤льност≥ держави, њњ субТЇктний склад в ц≥лому ≥ за окремими њњ напр¤мками зокрема. Ќайб≥льшу увагу конституц≥йне законодавство прид≥лило бюджетн≥й д≥¤льност≥, що по¤снюЇтьс¤ роллю бюджету ¤к центральноњ ланки ф≥нансовоњ системи. Ќа в≥дм≥ну в≥д ≥нших галузей права, будь-¤кого зведеного джерела типу кодексу ф≥нансове право не маЇ. ÷ей факт, кр≥м всього ≥ншого, в≥дображаЇ також недостатн≥й р≥вень розвитку науки ф≥нансового права. ¬≥дсутн≥ поки що в ”крањн≥ ≥ кодиф≥кован≥ джерела з окремих разд≥л≥в ф≥нансового права. ѕравда, уже розробл¤Їтьс¤ ≥ буде вноситись на розгл¤д ¬ерховноњ –ади ”крањни ѕодатковий одекс ”крањни. ¬ б≥льш в≥ддален≥й перспектив≥ ймов≥рна по¤ва ќснов ф≥нансового законодавства. ¬ даний час ≥снують законодавч≥ акти ¬ерховноњ –ади ”крањни, в ¤ких в систематизованому вигл¤д≥ викладен≥ правов≥ норми, що регулюють окрем≥ сторони ф≥нансовоњ д≥¤льност≥ держави1.
Ѕ≥льш≥сть закон≥в, що м≥ст¤ть в соб≥ норми ф≥нансового права, мають комплексний характер ≥ вм≥щують норми ≥ ≥нших галузей права Ч конституц≥йного, адм≥н≥стративного, цив≥льного, крим≥нального ≥ т.д. ƒо них належить пакет закон≥в про органи законодавчоњ ≥ виконавчоњ влади, м≥сцевого самовр¤дуванн¤, про банки ≥ банк≥вську д≥¤льн≥сть, про п≥дприЇмництво ≥ п≥дприЇмницьку д≥¤льн≥сть тощо. —кладаЇтьс¤ тенденц≥¤ в ”крањн≥ до зб≥льшенн¤ питомоњ ваги ф≥нансових в≥дносин, що регулюютьс¤ нормами законодавчих акт≥в. ћ≥ж тим поки к≥льк≥сно переважають ф≥нансово-правов≥ норми, що м≥ст¤тьс¤ в ”казах ѕрезидента ”крањни, постановах аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни, актах ћ≥н≥стерства ф≥нанс≥в, Ќац≥онального банку. ‘≥нансово-правов≥ норми нер≥дко м≥ст¤тьс¤ ≥ в актах орган≥в виконавчоњ влади Ч м≥н≥стерств, в≥домств ≥ ≥нших, що регулюють ф≥нансов≥ питанн¤ в межах в≥дпов≥дноњ галуз≥ чи сфери
1
÷е, наприклад, «акони ”крањни Уѕро бюджетну систему ”крањниФ в≥д 28 кв≥тн¤ 1995 року (до того часу «акон д≥¤в в редакц≥њ в≥д 5 грудн¤ 1990 року); Уѕро державну податкову службу в ”крањн≥Ф в≥д 24 грудн¤ 1992 року; Уѕро систему оподаткуванн¤Ф в≥д 18 лютого 1997 року ≥ де¤к≥ ≥нш≥.управл≥нн¤. ¬ умовах проведенн¤ ринкових реформ ≥ посиленн¤ демократичних паростк≥в в управл≥нн≥ ф≥нансами зТ¤вилась нова група джерел ф≥нансово-правових норм, таких ¤к сп≥льн≥ постанови ф≥нансово-кредитних ≥ ≥нших орган≥в, угод м≥ж ними. ƒл¤ значноњ групи ф≥нансово-правових норм найб≥льш характерними рисами Ї те, що вони, ¤к правило, уточнюють ≥ конкретизують зм≥ст б≥льш загальних ф≥нансово-правових норм, що м≥ст¤тьс¤ в законах. ÷≥ норми також перебувають в динам≥ц≥, нер≥дко зм≥нюютьс¤.І 4. ‘≥нансове право ≥ наука ф≥нансового права
‘≥нансове право ¤к галузь права ≥ ¤к навчальна дисципл≥на т≥сно повТ¤зане з наукою ф≥нансового права. ÷е, по сут≥, сторони одного ¤вища. якщо ф≥нансове право регулюЇ сусп≥льн≥ в≥дносини в сфер≥ управл≥нн¤ державними ф≥нансами, визначаЇ компетенц≥ю, завданн¤ ≥ функц≥њ, форми ≥ методи повед≥нки субТЇкт≥в ф≥нансово-правових в≥дносин, то наука ф≥нансового права вивчаЇ ф≥нансово-правов≥ категор≥њ ≥ ф≥нансово-правов≥ норми, розвиваЇ њх ≥ спри¤Ї удосконаленню ф≥нансового законодавства шл¤хом виробленн¤ рекомендац≥й. якщо ф≥нансове право ¤к галузь права матер≥ал≥зуЇтьс¤ в ф≥нансово-правових принципах, нормах, методах, то наука ф≥нансового права матер≥ал≥зуЇтьс¤ в монограф≥¤х, статт¤х, навчальних пос≥бниках, п≥дручниках з ф≥нансового права. як ≥ кожна наука, наука ф≥нансового права маЇ властив≥ т≥льки њй предмет ≥ методи досл≥дженн¤, категор≥ально-пон¤т≥йний апарат, св≥й зм≥ст. ¬она Ч частина юридичноњ науки в ц≥лому.
ѕредметом науки ф≥нансового права Ї вс¤ сукупн≥сть знань про ф≥нансове право, ф≥нансову д≥¤льн≥сть держави. ÷≥ знанн¤ за своњм елементним складом ≥ структурою, за характером надзвичайно строкат≥ ≥ р≥знор≥дн≥. Ќайб≥льшу частину цих знань за обс¤гом складаЇ практичний досв≥д правозастосовноњ д≥¤льност≥ орган≥в управл≥нн¤ ф≥нансовими в≥дносинами, що Ї т≥льки першим наближенн¤м до власне наукового знанн¤, ≥ потребуЇ осмисленн¤, узагальненн¤. ¬оно швидше всього УсхоплюЇФ ¤вища у вс≥й њх складност≥, багатоликост≥ ≥ суперечливост≥, але ще не в≥дображаЇ њх в пон¤тт¤х ≥ категор≥¤х науки.
Ќаступним, ¤к≥сно зм≥стовн≥шим р≥внем знань про ф≥нан-право, ф≥нансову д≥¤льн≥сть держави Ї систематизован≥ ≥ ьнен≥ у форм≥ наукових досл≥джень простих елементарних пон¤ть про ф≥нансово-правов≥ норми, в≥дносини, ≥нститути.
Ќарешт≥, наука ф≥нансового права досл≥джуЇ знанн¤ про ф≥нансове право ≥ ф≥нансову д≥¤льн≥сть держави у форм≥ складних, найб≥льш узагальнених ф≥нансово-правових пон¤ть ≥ категор≥й. ¬ них в≥дбиваЇтьс¤ головне, суттЇве, що характеризуЇ ф≥нансово-правову д≥йсн≥сть.ќтже, науку ф≥нансового права можна визначити, ¤к внутр≥шньо ц≥л≥сну систему узагальнених специф≥чних знань про ф≥нансове право ≥ ф≥нансову д≥¤льн≥сть держави ≥ законом≥рност≥ розвитку цих знань. Ќауц≥ ф≥нансового права властив≥ особливост≥, що в≥др≥зн¤ють њњ в≥д ≥нших сусп≥льних наук. ѕерш за все вона була ≥ залишаЇтьс¤ сусп≥льствознавчою наукою, а тому завжди п≥ддаЇтьс¤ вс≥л¤ким деформац≥¤м ≥ пол≥тичн≥й конТюнктур≥, њњ предмет складають соц≥альн≥ ¤вища Ч ф≥нансово-правов≥ в≥дносини ≥ норми, що њх регулюють. ∆одна ≥нша наука ц≥ ¤вища не досл≥джуЇ.
ѕо-друге, наука ф≥нансового права вивчаЇ так≥ ф≥нансово-правов≥ ¤вища, ¤к≥ за своЇю юридичною природою в≥днос¤тьс¤ до публ≥чно-правових, що мають м≥сце т≥льки в сфер≥ державних (публ≥чних) ф≥нанс≥в. ¬ сфер≥ приватних ф≥нанс≥в, де в≥дносини в≥дображають р≥вноправн≥сть њх субТЇкт≥в, д≥ють норми цив≥льного права.
ѕо-третЇ, наука ф≥нансового права Ї юридичною наукою, що вивчаЇ так≥ ф≥нансово-правов≥ ¤вища ≥ пон¤тт¤, батато з ¤ких дво¤к≥ за своЇю природою, з≥ткан≥ з правовоњ ≥ економ≥чноњ Уматер≥њФ. Ќаприклад, грошов≥ кошти Ї одночасно ≥ продуктом д≥њ економ≥чного закону вартост≥, ≥ витвором державноњ влади. Ќаука ф≥нансового права взагал≥ не може обходитись без використанн¤ пон¤т≥йно-категор≥ального апарату ф≥нансовоњ науки, ¤кий немов складаЇ обовТ¤зковий фундамент б≥льшост≥ ф≥нансово-правових пон¤ть. Ќа такий подв≥йний характер ф≥нансово-правових пон¤ть звернув увагу ще в к≥нц≥ минулого стол≥тт¤ визначний рос≥йський фах≥вець з ф≥нансового права ¬. ј. ЋебедЇв, а в рад¤нський час цю рису ф≥нансово-правових ¤вищ незм≥нне п≥дкреслював родоначальник ф≥нансового права в колишньому —–—– ё. ј. –ов≥нський.
ўе одна з особливостей науки ф≥нансового права пол¤гаЇ в тому, що вона покликана не т≥льки по¤снювати ф≥нансове-правов≥ ¤вища, але й спри¤ти вир≥шенню практичних завданьф≥нансовими органами, тобто виконувати в≥дпов≥дн≥, покладен≥ на нењ функц≥њ. якщо говорити про функц≥њ, що виконуЇ наука ф≥нансового права по в≥дношенню до чинного ф≥нансового гфава, то ¤к на головн≥ з пом≥ж них сл≥д вказати на анал≥тичну, критичну, конструктивну ≥ прогнозуючу функц≥њ.јнал≥тична функц≥¤ науки ф≥нансового права пол¤гаЇ в усв≥домленн≥ Удосл≥дного знанн¤Ф, класиф≥кац≥њ ф≥нансово-правових норм та њх науковому коментуванн≥, зведенн≥ њх у внутр≥шньо ц≥л≥сну орган≥чну систему. ритична функц≥¤ пол¤гаЇ у ви¤вленн≥ дефект≥в ≥ недол≥к≥в у чинному ф≥нансовому законодавств≥, в ф≥ксац≥њ нев≥дпов≥дност≥ правовоњ норми вимогам сусп≥льноњ практики. онструктивна функц≥¤ спри¤Ї утворенню нових ф≥нансово-правових норм, ≥нститут≥в ≥ розд≥л≥в ф≥нансового права. ÷¤ функц≥¤ завжди передуЇ виданню нового закону чи ≥ншого нормативно-правового акту ≥ пост≥йно використовуЇтьс¤ в процес≥ нормотворчоњ д≥¤льност≥ держави.
ѕрогнозуюча ж функц≥¤ науки ф≥нансового права, а ≥нод≥ њњ ще називають Уор≥ЇнтовноюФ функц≥Їю, пол¤гаЇ в тому, що наука ф≥нансового права даЇ ф≥нансово-правов≥й практиц≥ важлив≥ ор≥Їнтири в розвитку, вказуЇ в≥хи, в напр¤мку ¤ких ймов≥рно будуть рухатись ф≥нансово-правов≥ в≥дносини. ≤ чим вищий р≥вень розвитку ф≥нансово-правовоњ науки, тим точн≥ш≥ ц≥ ор≥Їнтири, тим на б≥льшу в≥дстань у час≥ можуть визначатись так≥ в≥хи. —истема знань про ф≥нансове право ≥ управл≥нн¤ державними ф≥нансами т≥льки тод≥ сама по соб≥ починаЇ бути наукою ф≥нансового права, коли вона стаЇ спроможною створити реальну концепц≥ю розвитку ф≥нансово-правових в≥дносин, перетворити цю концепц≥ю через д≥њ публ≥чноњ влади в ефективн≥ ф≥нансово-правов≥ норми.
” викладених вище сутност≥, особливост¤х ≥ функц≥¤х науки ф≥нансового права про¤вл¤Їтьс¤ њњ зм≥ст в ц≥лому.
—истема науки ф≥нансового права
в певн≥й м≥р≥ в≥дпов≥даЇ систем≥ ф≥нансового права ¤к галуз≥ права, однак повн≥стю не зб≥гаЇтьс¤ з нею. “ак, наука ф≥нансового права розробл¤Ї важлив≥ теоретичн≥ положенн¤, ¤к≥ за своњм характером не можуть знайти пр¤ме в≥дображенн¤ у ф≥нансовому прав≥.Ќаприклад, у ф≥нансовому законодавств≥ неможливо знайти визначенн¤ державних ф≥нанс≥в, класиф≥кац≥њ ф≥нансово-правових акт≥в або ф≥нансово-правових норм, ц≥л≥сного закр≥пленн¤ будь-¤коњ теоретичноњ концепц≥њ, що по¤снюЇ ф≥нансово-правов≥ ¤вища ≥ т.д. 3 другого боку, не вс≥ ф≥нансово-правов≥ норми, що берутьс¤ ≥з обТЇктивноњ реальност≥ ≥ закр≥плюютьс¤ в нормативно-правових актах, осмислен≥ наукою ф≥нансового права. Ѕагато таких норм конструюютьс¤ лише на баз≥ Удосл≥дного знанн¤Ф, ¤ке ще не Ї власне науковим. ¬ найб≥льш концентрованому вигл¤д≥ зм≥ст науки ф≥нансового права про¤вл¤Їтьс¤ в њњ терм≥нах, перш за все пон¤тт¤х ≥ категор≥¤х. ‘≥нансово-правова наука оперуЇ ¤к простими пон¤тт¤ми, що в≥дображають однор≥дн≥ ¤вища ф≥нансово-правовоњ д≥йсност≥, так ≥ пон¤тт¤ми складними, що в≥дображають ф≥нансово-правов≥ ¤вища на р≥вн≥ ц≥лих ≥нститут≥в, розд≥л≥в ≥ нав≥ть п≥дгалузей права. Ќайб≥льш загальн≥ фундаментальн≥ пон¤тт¤, що в≥дображають сутн≥стн≥ властивост≥ ф≥нансово-правовоњ д≥йсност≥ ≥ складають њњ пост≥йну частину, основу науки ф≥нансового права, називаютьс¤ ф≥нансово-правовими категор≥¤ми. ’арактерними рисами категор≥й науки ф≥нансового права Ї, по-перше, те, що вони стають такими лише п≥сл¤ закр≥пленн¤ њх в закон≥ ≥, по-друге, що вони, на в≥дм≥ну в≥д ≥нших пон¤ть, утворюють пост≥йну частину науки ф≥нансового права. ¬ категор≥¤х наука ф≥нансового права дос¤гаЇ своЇњ довершеност≥ ≥ зр≥лост≥.
¬раховуючи значенн¤ науки про ф≥нанси ¤к науки, що вивчаЇ економ≥чний базис, не треба забувати про необх≥дн≥сть вивченн¤ законом≥рностей самоњ надбудови, про активну творчу роль права. ќсь чому в галуз≥ науки ф≥нансового права, використовуючи дан≥ науки про ф≥нанси, потр≥бно не п≥дм≥н¤ти правовий анал≥з д≥йсност≥ наведенн¤м окремих положень науки про ф≥нанси, не розчин¤ти юридичну специф≥ку ф≥нансово-правових норм ≥ в≥дносин у вивченн≥ њх економ≥чного зм≥сту.Ќаука ф≥нансового права в≥др≥зн¤Їтьс¤ в≥д науки про ф≥нанси тим, що вона, використовуючи дан≥ науки про ф≥нанси, вивчаЇ правов≥ форми ф≥нансовоњ д≥¤льност≥ держави ≥ в≥дносин, що виникають у звТ¤зку з ц≥Їю д≥¤льн≥стю, досл≥джуЇ вплив ц≥Їњ правовоњ надбудови на економ≥чний базис.¬ласне украњнська наука ф≥нансового права т≥льки починаЇ розвиватись. јле розвиваЇтьс¤ вона не на голому м≥сц≥, а с¤гаЇ своњми кор≥нн¤ми в рад¤нську ф≥нансово-правову науку, а через нењ в загальнов≥дому своњми значними традиц≥¤ми ≥ дос¤гненн¤ми рос≥йську наукову школу ф≥нансового права, вбираЇ в себе все б≥льше елемент≥в науки про публ≥чн≥ ф≥нанси зах≥дноЇвропейськоњ цив≥л≥зац≥њ.
¬ –ос≥йськ≥й ≥мпер≥њ ф≥нансова наука, що народила згодом науку ф≥нансового права, зТ¤вилась значно п≥зн≥ше, н≥ж у «ах≥дн≥й ™вроп≥. ’оча перш≥ спроби анал≥зу ф≥нансового стану –ос≥њ були розпочат≥ ще в 1663-1667 роках ( отоших≥н, рижа-нич, ѕосошков). ѕом≥тну роль у формуванн≥ ≥ розвитку рос≥йськоњ ф≥нансово-правовоњ думки в≥д≥грав ћ.ћ. —перанський (1772-1839 роки), державний д≥¤ч час≥в ќлександра ≤ ≥ ћиколи ≤. ¬ 1810 роц≥ у своњй записц≥ Уѕлан ф≥нанс≥вФ в≥н першим запропонував надати державному бюджетов≥ законодавчий характер, ввести прибутковий податок, створити центральний банк ≥ випустити кредитн≥ грош≥. …ого план був схвалений ƒержавною –адою. ћ≥ж тим це були ще т≥льки перш≥ кроки до ф≥нансовоњ науки ≥ науки ф≥нансового права. ” власному розум≥нн≥ слова Уф≥нансова наукаФ була привнесена в –ос≥ю зах≥дноЇвропейськими вченими, перш за все н≥мецькими, ¤ких царський ур¤д регул¤рно запрошував до себе на роботу (X. Ўльоцером, “. Ўторхом, ј. ¬агнером ≥ ≥ншими). «окрема, в 1824 р. вперше було видано рос≥йською мовою п≥дручник ’ристи¤на Ўльоце-ра Уѕочатков≥ основи державного господарстваФ. „ерез де¤кий час, в 1838 роц≥, також рос≥йською мовою була опубл≥кована книжка першого м≥н≥стра ф≥нанс≥в –ос≥њ ™. анкр≥на У—тислий огл¤д рос≥йських ф≥нанс≥вФ.
¬ 1841 р. зТ¤вивс¤ по сут≥ перший рос≥йський п≥дручник з ф≥нансового права ≤.я. √орлова У“еор≥¤ ф≥нанс≥вФ. ’оч в цьому п≥дручнику саме пон¤тт¤ Уф≥нансове правоФ ще вживаЇтьс¤ з р≥зними смисловими навантаженн¤ми ≥ зм≥стом.
¬перше в сучасному розум≥нн≥ терм≥н Уф≥нансове правоФ вжив професор ф≥нансового права, декан юридичного факультету азанського ун≥верситету ™.√. ќсок≥н. —еред найб≥льш в≥домих його праць сл≥д назвати: У¬нутр≥шн≥ митн≥ збори в –ос≥њФ (1850 р.), Уƒек≥лька сп≥рних питань з ≥стор≥њ рос≥йського ф≥нансового праваФ (1855 р.), Уѕро п≥двищенн¤ промислового податку ≥ про ≥сторичний його розвиток в –ос≥њФ (1856 р.). ѕрац¤ Уƒек≥лька сп≥рних питань з ≥стор≥њ рос≥йського ф≥нансового праваФ була першою книжкою в –ос≥њ, де було вжито терм≥н Уф≥нансове правоФ.
ѕер≥од п≥сл¤ скасуванн¤ кр≥посного права в –ос≥њ з 1861 р. ≥ до 1917 р. був найб≥льш пл≥дним у розвитку рос≥йськоњ наукиф≥нансового права. ќсобливо це стосуЇтьс¤ пер≥оду з 80-х рок≥в XIX ст. до початку XX ст. ¬ ц≥ роки були створен≥ три кафедри ф≥нансового права: в ћосковському, азанському ≥ Ќоворос≥йському ун≥верситетах. ƒо цього пер≥оду можна в≥днести розкв≥т д≥¤льност≥ видатного професора ф≥нансового права ѕетербурзького ун≥верситету ¬.ј. ЋебедЇва, ¤кий опубл≥кував в 1882 Ч 1883 рр. п≥дручник У‘≥нансове правоФ. …ого з повним правом сучасники називали енциклопед≥Їю ф≥нансового права ≥ в≥н був перекладений на основн≥ Ївропейськ≥ мови. ¬ 1883 р. була видана не менш ¤скрава книжка ¤рославського професора кафедри пол≥цейського ≥ ф≥нансового права ≤.“. “арасова УЌарис науки ф≥нансового праваФ, присв¤чена теоретичним питанн¤м предмету ≥ методу науки ф≥нансового права, ≥стор≥њ ф≥нансових установ, анал≥зу законодавства в галуз≥ ф≥нансового управл≥нн¤.
¬ражаЇ географ≥¤ написанн¤ ≥ виданн¤ п≥дручник≥в ≥ навчальних курс≥в з ф≥нансового права. р≥м уже вищеназваних книг, в 1883-1909 роках були п≥дготовлен≥ ≥ опубл≥кован≥ п≥дручники з ф≥нансового права професор≥в Ќоворос≥йського ун≥верситету ≤. ѕатлаЇвського та —. ≤ловайського, азанського ун≥верситету Ч ƒ.Ћьвова, ѕетербурзького Ћ≥сового ≥нституту Ч ¬. яроцького, ћосковського ун≥верситету Ч ‘. ћ≥льгаузена, ≤. ќзерова, ј. Ќ≥к≥тського, ињвського ун≥верситету Ч √. —идоренка, ’арк≥вського ун≥верситету Ч ћ. јлексеЇнка, азанського ун≥верситету Ч Ћ. ¬ацури. ѕрофесор ћосковського ун≥верситету 1.1. янжул, уродженець м. ¬асилькова ињвськоњ губерн≥њ, був Їдиним академ≥ком з≥ спец≥альност≥ Уф≥нансове правоФ, обраним в јкадем≥ю наук –ос≥њ. ÷ей пл≥дний процес був призупинений першою св≥товою в≥йною, а в 1917 роц≥ взагал≥ об≥рвавс¤.
¬ розвитков≥ рад¤нськоњ науки ф≥нансового права вид≥л¤ютьс¤ ¤к≥сно в≥дм≥нн≥ м≥ж собою два пер≥оди. ѕерший включаЇ час в≥д захопленн¤ б≥льшовиками пол≥тичноњ влади в 1917 р. до к≥нц¤ 30-х рок≥в, коли зак≥нчивс¤ перех≥дний пер≥од в≥д кап≥тал≥зму до соц≥ал≥зму, що на практиц≥ означало повну зам≥ну базисних ≥ надбудовних сусп≥льних в≥дносин на принципово в≥дм≥нних в≥д попередн≥х основах. ÷е пер≥од важкого, а в окрем≥ роки траг≥чного внутр≥шньоутробного розвитку ц≥Їњ науки, часу њњ формуванн¤, визр≥ванн¤, в≥дмежуванн¤ в≥д ≥нших, одним словом, пер≥од виникненн¤.
√оловне завданн¤ новоњ науки ф≥нансового права (стару науку б≥льшовики л≥кв≥дували, закривши кафедри ф≥нансового права у вузах) було сформульовано у розд≥л≥ V онституц≥њ ––‘—–, ¤кий називавс¤ УЅюджетне правоФ. ¬ ньому були викладен≥ принципи ≥ сутн≥сть ф≥нансовоњ политики новоњ влади. Ќа перше м≥сце однозначно ставились Убюджетн≥ ≥нтересиФ Удиктатури труд¤щихФ. Ќе випадково першою науковою працею в –ад¤нськ≥й –ос≥њ з питань ф≥нансового права стала монограф≥¤ ј. ћ. √урвича УЅюджетне право за законодавством ––‘—–Ф (ћ., 1918 р.). ћайже одночасно з нею також вийшла книжка ј. ј. јлексеЇва УЅюджетне право народного представництваФ (’арк≥в, 1918 р.).
ќкр≥м названих вчених представниками рад¤нськоњ науки ф≥нансового права в цей пер≥од були —. ј. отл¤ревський, ћ. ј. √урвич, ћ. ƒ. «агр¤цков. —воњми досл≥дженн¤ми вони п≥дготували грунт дл¤ виникненн¤ науки рад¤нського ф≥нансового права.
‘ормально початок другого етапу розвитку рад¤нськоњ науки ф≥нансового права можна в≥днести до березн¤ 1940 року, коли в журнал≥ У—оветское государство й правоФ була опубл≥кована принципово важлива статт¤ ё. ј. –ов≥нського Уѕредмет рад¤нського ф≥нансового праваФ. “од≥ ж було опубл≥ковано перший рад¤нський п≥дручник У‘≥нансове правоФ. ¬ них ран≥ше фрагментарн≥, неповн≥, несистематизован≥ знанн¤ з рад¤нського ф≥нансового права були вишикуван≥ в ч≥тку, внутр≥шньо ц≥л≥сну систему категор≥й ≥ пон¤ть, з ч≥тко окресленим предметом науки ≥ њњ методами.
¬ 50 Ч 60 роки, всупереч пол≥тиц≥ державного тотал≥таризму та ≥деолог≥чного пресу було завершено розробку теор≥њ соц≥ал≥стичного ф≥нансового права. «авд¤ки вид≥ленню ≥ всеб≥чному обгрунтуванню таких ф≥нансово-правових категор≥й ≥ пон¤ть, ¤к предмет ≥ метод, сутн≥сть ≥ зм≥ст, система ≥ джерела рад¤нського ф≥нансового права, ф≥нансова д≥¤льн≥сть соц≥ал≥стичноњ держави, ф≥нансова система соц≥ал≥стичноњ держави, ф≥нансово-правов≥ акти ≥ р¤ду ≥нших концепц≥¤ науки соц≥ал≥стичного ф≥нансового права набула ц≥л≥сного характеру.Ќайкраще були розроблен≥ в цей пер≥од питанн¤ бюджетного права, повТ¤зан≥ з≥ зм≥стом бюджету, бюджетним регулюванн¤м, бюджетним процесом. Ѕезсумн≥вну ц≥нн≥сть представл¤ють собою розробки проблем бюджетноњ компетенц≥њ, бюджет-них повноважень, бюджетно-правового статусу адм≥н≥стративно-територ≥альних одиниць.Ќайб≥льший внесок у цю справу зробили в≥дом≥ вчен≥-юри-сти професори ¬. ¬. Ѕесчеревних, Ћ. . ¬оронова, ћ. ≤. Ўскот≥н, Ќ. ≤. ’≥м≥чева, —. ƒ. ÷ипк≥н.
–азом з тим сл≥д в≥дм≥тити, що розробка ф≥нансово-право-вих категор≥й у статт¤х, п≥дручниках ≥ дисертац≥¤х проходила в умовах вин¤ткового пануванн¤ публ≥чних ф≥нанс≥в, функц≥онуванн¤ жорстких централ≥зованих ф≥нансових структур, вин¤ткових державних повноважень центру, бюджетноњ системи, що спиралась на «акон про бюджетн≥ права —–—– ≥ союзних республик в≥д «ќ жовтн¤ 1959 року.
¬ союзних республ≥ках п≥дручники з ф≥нансового права за роки рад¤нськоњ влади не видавались. «р≥дка виходили т≥льки навчальн≥ пос≥бники. ѕро неувагу до науки ф≥нансового права св≥дчить ≥ те, що за вс≥ часи рад¤нськоњ влади в —–—– захистили докторськ≥ дисертац≥њ з ф≥нансового права т≥льки с≥м ос≥б (в ”крањн≥ Ч т≥льки одна!).
¬ сучасних умовах, що докор≥нно зм≥нились ≥ дл¤ бюджету, виникла необх≥дн≥сть свого роду ≥нвентаризац≥њ бюджетно-правових категор≥й ≥ пон¤ть, њх нового прочитанн¤, а також досл≥дженн¤ р¤ду принципово нових аспект≥в бюджетного права, народжених сучасними реал≥¤ми.
Ќауковою ц≥линою, по сут≥, залишаютьс¤ ≥нститути податкового ≥ кредитного права, питанн¤ в≥дпов≥дальност≥ у ф≥нансовому прав≥, ф≥нансового контролю ≥ ≥н.
Ќедостатньо розроблен≥ питанн¤ теор≥њ ф≥нансового права. Ќерозвинен≥сть науки ф≥нансового права в≥дбиваЇтьс¤ на зм≥стов≥ ф≥нансово-правових акт≥в, ¤к≥ повинн≥ враховувати њњ дос¤гненн¤.
ѕерех≥д до ринковоњ економ≥ки, по сут≥, поставив проблему перегл¤ду вс≥Їњ системи науки ф≥нансового права, успадкованоњ нами в≥д соц≥ал≥стичного сусп≥льства, починаючи в≥д њњ предмету ≥ методу ≥ зак≥нчуючи окремими категор≥¤ми ≥ пон¤тт¤ми. ¬≥н одночасно розширив ≥ звузив обТЇкт п≥знанн¤ науки ф≥нансового права, зв≥льнив њњ методолог≥ю в≥д ≥деолог≥чних кайдан≥в, в≥дкрив дорогу до нових пошук≥в ≥стини. Ќа пор¤дку денному сьогодн≥ постають питанн¤ уточненн¤ ≥ поглибленн¤ зм≥сту традиц≥йних категор≥й ≥ пон¤ть науки, вилученн¤ з њњ числа застар≥лих категор≥й ≥ пон¤ть, реаб≥л≥тац≥њ тих категор≥й ≥ пон¤ть, в≥д ¤ких рад¤нська наука ф≥нансового права в≥дмовилась на рубеж≥ 20-30-х рок≥в, тобто потребуЇ суттЇвого оновленн¤ ≥ зм≥ни вс¤ система науки ф≥нансового права.
ќЌ“–ќЋ№Ќ≤ ѕ»“јЌЌя
«ћ≤—“ | √лава 3. ‘≤ЌјЌ—ќ¬ќ-ѕ–ј¬ќ¬≤ Ќќ–ћ» “ј ‘≤ЌјЌ—ќ¬ќ-ѕ–ј¬ќ¬≤ ¬≤ƒЌќ—»Ќ» |