назад «м≥ст дал≥

√лава III. ќснови теор≥њ права

І 1. ѕон¤тт¤ права та його ознаки

ёридичне право - це свобода та обгрунтован≥сть повед≥нки людей, що задекларована державою в≥дпов≥дно до чинних нормативно-правових акт≥в та ≥нших джерел права. ёридичним об'Їктивним правом називають систему вс≥х правових припис≥в, що установлен≥ (санкц≥онован≥), охорон¤ютьс¤, захищаютьс¤ державою, мають загальнообов'¤зковий характер, Ї критер≥Їм правом≥рноњ чи неправом≥рноњ

повед≥нки та ≥снують незалежно в≥д ≥ндив≥дуальноњ св≥домост≥ суб'Їкта права.

ёридичне суб'Їктивне право - це певн≥ можливост≥, м≥ра свободи, що належить суб'Їкту, ¤кий сам вир≥шуЇ, користуватис¤ ними чи н≥.

ƒо основних ознак права в його позитивному (нормативному) розум≥нн≥ ¤к волеви¤вленн¤ держави можна в≥днести так≥:

а) право - це система правових норм;

б) це правила повед≥нки загального характеру;

в) ц≥ правила мають загальнообов'¤зковий характер;

г) вони т≥сно зв'¤зан≥ м≥ж собою, д≥ють у Їдност≥, складаютьс¤ в правов≥ ≥нститути, правов≥ галуз≥ та ≥нш≥ частини системи права;

д) формально визначен≥ й закр≥плен≥ в нормативно-правових актах та ≥нших джерелах права;

е) установлюютьс¤, санкц≥онуютьс¤, гарантуютьс¤ (забезпечуютьс¤) державою та њњ органами;

Ї) у своњй сукупност≥ регулюють соц≥альн≥ в≥дносини м≥ж людьми;

ж) правила повед≥нки повинн≥ установлюватис¤ державою з урахуванн¤м принцип≥в правди, справедливост≥, гуман≥зму та милосерд¤.

І 2. ћ≥сце ≥ роль права в систем≥ соц≥альних норм

—оц≥альн≥ норми -. це загальн≥ правила повед≥нки людей у сусп≥льств≥, що зумовлен≥ об'Їктивними законом≥рност¤ми, Ї результатом св≥домоњ вольовоњ д≥¤льност≥ певноњ частини чи всього сусп≥льства ≥ забезпечуютьс¤ р≥зноман≥тними засобами соц≥ального впливу.

ёридичн≥ (правов≥) норми - це загальнообов'¤зков≥, формально визначен≥ правила повед≥нки, встановлен≥ (санкц≥онован≥) державою, охорон¤ютьс¤, захищаютьс¤ ≥ гарантуютьс¤ нею та м≥ст¤тьс¤ в нормативно-правових актах.

ћоральн≥ норми - це правила повед≥нки, що базуютьс¤ на моральних погл¤дах сусп≥льства на добро ≥ зло, справедливе й несправедливе, гуманне й негуманне, а забезпечуютьс¤, насамперед, внутр≥шньою переконан≥стю та силою громадськоњ думки.

 орпоративн≥ норми - це правила повед≥нки, що встановлюютьс¤ й забезпечуютьс¤ пол≥тичними парт≥¤ми, громадськими орган≥зац≥¤ми та ≥ншими об'Їднанн¤ми людей.

«вичањ чи традиц≥њ - це правила повед≥нки, що ≥сторично склались ≥ ув≥йшли (перетворились) у звичку людей.

јби показати, що право Ї особливим видом соц≥альних норм, сл≥д пор≥вн¤ти ознаки правових та ≥нших соц≥альних норм.

“ак, правов≥ норми, що у своњй сукупност≥ утворюють право:

- виникають разом ≥з виникненн¤м держави;

- встановлюютьс¤ чи санкц≥онуютьс¤ державою;

- виражають волю кер≥вноњ частини сусп≥льства;

-утворюють внутр≥шньо узгоджену ц≥л≥сн≥сть, Їдн≥сть (систему права);

- ≥снують у сусп≥льств≥ ¤к одна система норм;

- формулюють правила повед≥нки у вигл¤д≥ прав ≥ обов'¤зк≥в;

- Ї правилами повед≥нки, формально визначеними за зм≥стом;

- мають певн≥ форми зовн≥шнього виразу;

- мають точно визначен≥ меж≥ д≥њ;

- забезпечуютьс¤ державним примусом та ≥ншими засобами.

≤нш≥ соц≥альн≥ норми, що утворюють систему соц≥ального регулюванн¤:

- ≥снують у будь-¤кому сусп≥льств≥;

- встановлюютьс¤ чи санкц≥онуютьс¤ ≥ншими суб'Їктами;

- виражають волю р≥зноман≥тних частин населенн¤;

- можуть ≥снувати й безсистемно, не будучи внутр≥шньо узгодженими;

- ≥снують здеб≥льшого у вигл¤д≥ к≥лькох в≥дносно самост≥йних систем нормативного регулюванн¤;

- виражаютьс¤ не т≥льки через права та обов'¤зки, а й через загальн≥ принципи, ц≥л≥, гасла тощо;

- зазвичай позбавлен≥ формальноњ визначеност≥;

- можуть виражатись у будь-¤ких, не завжди ф≥ксованих формах;

- не завжди мають точно визначен≥ меж≥ д≥њ;

- забезпечуютьс¤ звичкою, внутр≥шн≥м переконанн¤м, моральним, громадським впливом та ≥ншими позадержавни-ми засобами.

 

І 3. ’арактеристика основних галузей права ”крањни

ƒержавне (конституц≥йне) право - це пров≥дна галузь права й законодавства, що криЇ у соб≥ систему правових норм, ≥нститут≥в ≥ нормативно-правових акт≥в, ¤к≥ закр≥плюють ≥ регулюють в≥дносини народовладд¤, основи конституц≥йного ладу ”крањни, правового статусу людини ≥ громад¤нина, територ≥ального устрою, системи державних орган≥в та орган≥зац≥њ м≥сцевого самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥.

јдм≥н≥стративне право - це система адм≥н≥стративно-правових норм, ¤к≥ закр≥плюють, регулюють ≥ охорон¤ють сусп≥льн≥ в≥дносини у сфер≥ державного управл≥нн¤, тобто п≥дзаконноњ виконавчоњ ≥ розпор¤дчоњ д≥¤льност≥ орган≥в держави, що спр¤мована на практиче виконанн¤ закон≥в у процес≥ повс¤кденного й безпосереднього кер≥вництва господарським, соц≥ально-культурним та адм≥н≥стративно-пол≥тичним буд≥вництвом.

‘≥нансове право - це система правових норм, ¤к≥ регулюють ≥ охорон¤ють сусп≥льн≥ в≥дносини у сфер≥ збиранн¤ та використанн¤ державних кошт≥в ≥ кошт≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤.

“рудове право - це система правових норм, ¤к≥ регулюють трудов≥ в≥дносини, що виникають у процес≥ прац≥, без ¤коњ не може ≥снувати жодне сусп≥льство.

÷ив≥льне право - це сукупн≥сть правових норм, ¤к≥ регулюють майнов≥, товарно-грошов≥ та де¤к≥ ≥нш≥ в≥дносини, пов'¤зан≥ чи не пов'¤зан≥ з майновими, а також особист≥ не-майнов≥ в≥дносини, заснован≥ на р≥вност≥ учасник≥в цих в≥дносин.

Ўлюбно-с≥мейне право - це система правових норм, ¤к≥ регулюють правов≥дносини шлюбу, с≥м'њ, усиновленн¤, оп≥ки ≥ п≥клуванн¤ та реЇстрац≥њ акт≥в громад¤нського стану.

∆итлове право в ”крањн≥ регулюЇ специф≥чний вид сусп≥льних в≥дносин, ¤к≥ виникають у сфер≥ задоволенн¤ людиною та громад¤нином природноњ потреби в житл≥.

≈колог≥чне право - це система правових норм, ¤к≥ регулюють сусп≥льн≥ в≥дносини м≥ж людьми у сфер≥ використанн¤ та охорони навколишнього природного середовища.

ѕ≥дприЇмницьке право - це система правових норм, ¤к≥ регулюють сусп≥льн≥ в≥дносини у сфер≥ п≥дприЇмництва, тобто самост≥йноњ, ≥н≥ц≥ативноњ, систематичноњ на власний ризик д≥¤льност≥ з виробництва продукц≥њ, виконанн¤ роб≥т, наданн¤ послуг ≥ торг≥вл≥ з метою одержанн¤ прибутку.

 рим≥нальне право - це система крим≥нальних норм, установлених законодавчим органом, що визначають основи та принципи крим≥нальноњ в≥дпов≥дальност≥, встановлюють, ¤к≥ сусп≥льно небезпечн≥ д≥¤нн¤ Ї злочинами, ¤к≥ вид ≥ м≥ра покаранн¤ можуть застосовуватис¤ до особи, котра скоњла злочин.

«емельне право - це система правових норм, ¤к≥ регулюють правов≥дносини у сфер≥ волод≥нн¤, розпор¤дженн¤ й користуванн¤ землею, визначають земл≥ с≥льськогосподарського призначенн¤, населених пункт≥в, промисловост≥, транспорту, зв'¤зку, оборони, земл≥ природооздоровчого, рекреац≥йного та ≥сторико-культурного призначенн¤, л≥сового й водного фонд≥в, земл≥ запасу.

ёридичний процес - це система взаЇмопов'¤заних правових форм д≥¤льност≥ уповноважених державних орган≥в, посадових ос≥б, а також визначенн¤ ≥нших суб'Їкт≥в, що виражаЇтьс¤ у зд≥йсненн≥ операц≥й дл¤ вир≥шенн¤ юридичних справ, ¤к≥ спричин¤ють в≥дпов≥дн≥ юридичн≥ насл≥дки (документи чи р≥шенн¤) ≥ регулюютьс¤ процедурно-процесуальними нормами.

 онституц≥йне процесуальне право - це система правових норм, ¤к≥ регулюють пор¤док реал≥зац≥њ конституц≥йних матер≥альних норм, проведенн¤ конституц≥йного провадженн¤, ухваленн¤ та виконанн¤ р≥шень ≥ висновк≥в  онституц≥йного —уду ”крањни.

јдм≥н≥стративне процесуальне право - це система адм≥н≥стративних процесуальних норм, ¤к≥ регулюють пор¤док реал≥зац≥њ норм адм≥н≥стративного права.

 рим≥нально-процесуальне право - це система крим≥нально-процесуальних норм, ¤к≥ регулюють пор¤док порушенн¤ крим≥нальних справ, проведенн¤ щодо них д≥знанн¤ ≥ попереднього сл≥дства, судового розгл¤ду, винесенн¤ вирок≥в та ≥нших судових р≥шень, орган≥зац≥њ њх виконанн¤.

÷ив≥льно-процесуальне право - це система цив≥льно-процесуальних норм, ¤к≥ регулюють пор¤док судового розгл¤ду ≥ винесенн¤ р≥шень у цив≥льних, трудових, шлюбно-с≥мейних, житлових, земельних ≥ де¤ких ≥нших справах, та орган≥зац≥¤ виконанн¤ ухвалених р≥шень.

√осподарське процесуальне право - це система арб≥тражно-процесуальних норм, ¤к≥ регулюють пор¤док застосуванн¤ норм господарського права та визнанн¤ суб'Їкт≥в господарськоњ д≥¤льност≥ банкрутами.

 

І 4. ƒжерела права ¤к зовн≥шн≥ форми його правового усв≥домленн¤

ƒо зовн≥шньоњ форми (джерел) права в≥днос¤ть: правовий звичай, судовий чи адм≥н≥стративний прецедент, нормативний догов≥р, нормативно-правовий акт.

ѕравовий звичай - це санкц≥оноване державою звичаЇве правило повед≥нки загального характеру.

ѕравовий (судовий чи адм≥н≥стративний) прецедент - це р≥шенн¤ компетентного органу держави, ¤кому надаЇтьс¤ формальна обов'¤зков≥сть п≥д час вир≥шенн¤ вс≥х наступних аналог≥чних судових чи адм≥н≥стративних справ.

Ќормативний догов≥р - це об'Їктивно формально-обов'¤зков≥ правила повед≥нки загального характеру, що встановлен≥ за домовлен≥стю ≥ згодою двох чи б≥льше суб'Їкт≥в ≥ забезпечуютьс¤ державою (наприклад, догов≥р про утворенн¤ федерац≥њ, колективний догов≥р).

Ќормативно-правовий акт - це р≥шенн¤ компетентних суб'Їкт≥в, що виноситьс¤ в установленому законом пор¤дку, маЇ загальний характер, зовн≥шн≥й вигл¤д оф≥ц≥йного документа в письмов≥й форм≥, забезпечуЇтьс¤ державою та породжуЇ юридичн≥ насл≥дки.

«акони - це нормативно-правов≥ акти, що видаютьс¤ законодавчими органами, мають вищу юридичну силу ≥ регулюють найважлив≥ш≥ сусп≥льн≥ в≥дносини в крањн≥.  р≥м конституц≥њ крањни Ї ще так≥ види закон≥в: конституц≥йн≥, орган≥чн≥, звичайн≥.

ѕ≥дзаконн≥ нормативно-правов≥ акти - це результат нормотворчоњ д≥¤льност≥ компетентних орган≥в держави (њх посадових ос≥б), уповноважених на те державою громадських об'Їднань з установленн¤, впровадженн¤ в д≥ю, зм≥ни ≥ скасуванн¤ нормативних письмових документ≥в, що розвивають чи детал≥зують окрем≥ положенн¤ закон≥в. –озгл¤да-ють так≥ види п≥дзаконних нормативно-правових акт≥в залежно в≥д суб'Їкт≥в, що њх видали:

o нормативн≥ акти ѕрезидента ”крањни;

o акти  онституц≥йного —уду ”крањни, ¬ерховного —уду ”крањни, ¬ищих суд≥в ”крањни, √енерального прокурора ”крањни, ¬ерховного суду јвтономноњ республ≥ки  рим;

o акти  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни, ¬ерховноњ –ади та –ади м≥н≥стр≥в јвтономноњ –еспубл≥ки  рим;

o акти м≥н≥стерств, державних ком≥тет≥в, ≥нших орган≥в центральноњ виконавчоњ влади з≥ спец≥альним статусом;

o нормативн≥ акти державних адм≥н≥страц≥й у рег≥онах, м≥стах  иЇв≥ та —евастопол≥, районах у цих м≥стах;

o нормативн≥ акти орган≥в рег≥онального та м≥сцевого самовр¤дуванн¤;

o нормативн≥ акти в≥дд≥л≥в та управл≥нь в≥дпов≥дних цен- тральних орган≥в на м≥сц¤х;

o нормативн≥ акти кер≥вник≥в державних п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й на м≥сц¤х;

o ≥нш≥ п≥дзаконн≥ нормативн≥ акти.

—истематизац≥¤ нормативних акт≥в - це д≥¤льн≥сть з впор¤дкуванн¤ та вдосконаленн¤ нормативних акт≥в, приведенн¤ њх до певноњ внутр≥шньоњ узгодженост≥ через створенн¤ нових нормативних акт≥в чи зб≥рник≥в.

≤нкорпорац≥¤ - це вид систематизац≥њ нормативних акт≥в, ¤кий пол¤гаЇ у зведенн≥ њх у зб≥рниках у певному пор¤дку без зм≥ни зм≥сту.  ритер≥њ систематизац≥њ: хронолог≥чний або алфав≥тний пор¤док, напр¤мок д≥¤льност≥, сфера сусп≥льних в≥дносин, тематика наукового досл≥дженн¤ тощо.

 одиф≥кац≥¤ - це вид систематизац≥њ нормативних акт≥в, що мають сп≥льний предмет регулюванн¤, ¤кий пол¤гаЇ в њх зм≥стовн≥й переробц≥ (усуненн¤ розб≥жностей ≥ протир≥ч, скасуванн¤ застар≥лих норм) ≥ створенн≥ зведеного нормативного акта.

–≥зновидами кодиф≥кац≥њ Ї кодекс, статут, положенн¤.

 одекс - це такий кодиф≥кац≥йний акт, ¤кий забезпечуЇ детальне правове регулюванн¤ певноњ сфери сусп≥льних в≥дносин ≥ маЇ структурний розпод≥л на частини, розд≥ли, п≥дрозд≥ли, статт≥, що певною м≥рою в≥дображають зм≥ст т≥Їњ чи т≥Їњ галуз≥ законодавства. ” сучасному законодавств≥ ”крањни ≥снують:  рим≥нальний кодекс,  одекс про адм≥н≥стративн≥ правопорушенн¤,  одекс про шлюб та с≥м'ю,  рим≥нально-процесуальний кодекс, «емельний кодекс, ¬одний кодекс,  одекс закон≥в про працю тощо.

—татути, положенн¤ - це кодиф≥кац≥йн≥ акти, в ¤ких визначаЇтьс¤ статус певного виду державних орган≥зац≥й ≥ орган≥в. ƒо таких не належать положенн¤ про ≥ндив≥дуально визначен≥ органи, що не мають загального характеру.

 

І 5. ѕравов≥ в≥дносини

Ќормативно-правов≥ акти регулюють (охорон¤ють) право-в≥ в≥дносини, ¤к≥ пост≥йно виникають, зм≥нюютьс¤ чи припин¤ютьс¤. ѕравов≥дносини - це врегульован≥ нормами пра-ва сусп≥льн≥ в≥дносини, учасники ¤ких виступають ¤к нос≥њ взаЇмних суб'Їктивних прав ≥ юридичних обов'¤зк≥в, що забезпечуютьс¤ державою.

ќсновн≥ ознаки правов≥дносин:

а) вони виникають на основ≥ норм права;

б) характеризуютьс¤ на¤вн≥стю стор≥н, ¤к≥ мають взаЇмн≥ суб'Їктивн≥ права та юридичн≥ обов'¤зки;

в) Ї видом сусп≥льних в≥дносин ф≥зичних чи юридичних ос≥б, орган≥зац≥й ≥ сп≥льностей;

г) зд≥йсненн¤ суб'Їктивних прав чи додержанн¤ юридичних обов'¤зк≥в у правов≥дносинах контролюЇтьс¤ ≥ забезпечуЇтьс¤ державою.

ѕравоздатн≥сть - це здатн≥сть суб'Їкта бути нос≥Їм суб'Їктивних прав ≥ юридичних обов'¤зк≥в.

ƒ≥Їздатн≥сть - це здатн≥сть суб'Їкт≥в своњми д≥¤ми набувати ≥ самост≥йно зд≥йснювати суб'Їктивн≥ права ≥ виконувати юридичн≥ обов'¤зки. ѓњ под≥л¤ють на угодо- ≥ дел≥ктоз-датн≥сть.

”годоздатн≥сть - це здатн≥сть суб'Їкта правов≥дносин особисто своњми д≥¤ми зд≥йснювати ≥ укладати цив≥льно-правов≥ угоди.

ƒел≥ктоздатн≥сть - це здатн≥сть суб'Їкт≥в правов≥дно-≤ син нести в≥дпов≥дальн≥сть (юридичну) за скоЇне правопорушенн¤.

‘≥зичн≥ особи ¤к суб'Їкти правов≥дносин можуть бути громад¤нами ”крањни, ≥ноземними громад¤нами, особами без громад¤нства. ѓх також можна под≥лити на приватних ос≥б, посадових ос≥б ≥ спец≥альн≥ суб'Їкти.

ёридичними особами визнаютьс¤ орган≥зац≥њ, що мають особисте майно, можуть в≥д свого ≥мен≥ набувати майнових та особистих немайнових прав, виконувати обов'¤зки, бути позивачами в загальному, арб≥тражному чи третейському суд≥, а також нести юридичну в≥дпов≥дальн≥сть за своњ д≥њ.

ќб'Їкти правов≥дносин - це т≥ реальн≥ соц≥альн≥ блага, ¤к≥ задовольн¤ють ≥нтереси й потреби людей ≥ з приводу ¤ких м≥ж суб'Їктами виникають, зм≥нюютьс¤ чи припин¤ютьс¤ суб'Їктивн≥ права та юридичн≥ обов'¤зки. ѓх под≥л¤ють на матер≥альн≥, духовн≥ блага, д≥њ суб'Їкт≥в правов≥дносин, результат њхньоњ д≥¤льност≥.

«м≥ст правов≥дносин характеризуЇтьс¤ синтезом фактичного ≥ юридичного.

ёридичний зм≥ст - це суб'Їктивн≥ права та юридичн≥ обов'¤зки суб'Їкт≥в правов≥дносин, тобто можлив≥сть певних д≥й уповноважених суб'Їкт≥в ≥ необх≥дн≥сть в≥дпов≥дних д≥й зобов'¤заних суб'Їкт≥в.

‘актичний зм≥ст - це сама повед≥нка суб'Їкт≥в, њхн¤ д≥¤льн≥сть, в ¤к≥й реал≥зуютьс¤ суб'Їктивн≥ права та юридичн≥ обов'¤зки стор≥н.

«м≥ст суб'Їктивного права криЇ в соб≥ так≥ можливост≥, ¤к д≥¤ти в≥дпов≥дно до свого бажанн¤; вимагати певних д≥й в≥д обов'¤зковоњ сторони: користуватис¤ соц≥альним благом, що закр≥плене суб'Їктивним правом; звернутис¤ до компетентного органу чи посадовоњ особи за захистом свого права.

ёридичн≥ обов'¤зки - це закр≥плена нормами права м≥ра необх≥дноњ, найб≥льш розумноњ та доц≥льноњ, повед≥нки особи (суб'Їкта), спр¤мована на задоволенн¤ ≥нтерес≥в нос≥¤ суб'Їктивного права ≥ забезпечена можлив≥стю державного примусу.

«м≥ст юридичних обов'¤зк≥в пол¤гаЇ в необх≥дност≥ зд≥йснювати певн≥ д≥њ; утримуватис¤ в≥д д≥й, що суперечать ≥нтересам ≥нших ос≥б; вимагати зд≥йсненн¤ або незд≥йсненн¤ певних д≥й в≥д ≥нших ос≥б; нести юридичну в≥дпов≥дальн≥сть за невиконанн¤ чи неналежне виконанн¤ передбачених нормою права д≥й.

ёридичн≥ факти - це конкретн≥ життЇв≥ обставини, передбачен≥ г≥потезою правовоњ норми, що спричин¤ють виникненн¤, зм≥ну чи припиненн¤ правов≥дносин. «алежно в≥д п≥дстав розр≥зн¤ють так≥ види юридичних факт≥в: за юридичними насл≥дками - правотворч≥, правозм≥нн≥, правоскасу-вальн≥; залежно в≥д форми њх про¤ву - позитивн≥ й негативн≥; за характером д≥њ - одноразовоњ чи неперервноњ д≥њ (прим≥ром, одноразовоњ д≥њ - догов≥р даруванн¤; неперервноњ д≥њ - перебуванн¤ у шлюб≥). ƒе¤к≥ автори вир≥зн¤ють тривк≥ юридичн≥ факти, зокрема процесуальн≥; за волеви¤вленн¤м виокремлюють юридичн≥ д≥њ, себто так≥ життЇв≥ обставини, що характеризують вольову повед≥нку суб'Їкт≥в, зовн≥шнЇ вираженн¤ њхн≥х вол≥ та св≥домост≥. ¬ир≥зн¤ють також юридичн≥ под≥њ, тобто життЇв≥ обставини, що виникають, розвиваютьс¤ ≥ припин¤ютьс¤ незалежно в≥д вол≥ суб'Їкт≥в правов≥дносин.

Ќеправом≥рн≥ юридичн≥ д≥њ - це правов≥ аномал≥њ, зловживанн¤ правом, що не Ї правопорушенн¤м, ≥ правопорушенн¤. ƒо правопорушень в≥днос¤ть злочини ≥ р≥зн≥ проступки.

ƒо юридичних под≥й в≥днос¤ть народженн¤ чи смерть людини, стих≥йн≥ лиха, хворобу та ≥нш≥ под≥њ, з ¤кими норма права зв'¤зуЇ виникненн¤, зм≥ну чи припиненн¤ правов≥дносин.

 

І 6. «аконн≥сть, правопор¤док, сусп≥льний пор¤док ≥ дисципл≥на

«аконн≥сть - ¤вище багатогранне. ѓњ розгл¤дають ¤к принцип формуванн¤ правовоњ держави, ¤к метод управл≥нн¤ сусп≥льством, ¤к режим точного виконанн¤ закону. «аконн≥сть трактують ≥ ¤к сукупн≥сть вимог, гарант≥й, що забезпечують пор¤док у держав≥. ¬ажливе значенн¤ мають ≥ так≥ категор≥њ, ¤к зм≥цненн¤ законност≥, порушенн¤ законност≥, стан законност≥ та ≥н.

ќсновними засадами законност≥ вважають:

а) зверхн≥сть закону в систем≥ нормативних акт≥в;

б) Їдин≥сть законност≥;

в) незаперечн≥сть закону в соц≥альн≥й практиц≥;

г) реальний характер законност≥; і) забезпеченн¤ прав людини;

д) нев≥дворотн≥сть в≥дпов≥дальност≥ за правопорушенн¤;

е) взаЇмозв'¤зок законност≥ й доц≥льност≥, законност≥ й культурност≥, законност≥ й справедливост≥ ≥ т. ≥н.

™дина законн≥сть означаЇ, що не може бути р≥зноњ д≥њ закону в р≥зних рег≥онах ≥ щодо р≥зних людей в ”крањн≥. Ќа вс≥й територ≥њ ”крањни закон однаковою м≥рою повинен д≥¤ти стосовно до вс≥х суб'Їкт≥в права.

«абезпеченн¤ прав людини. ќдним ≥з важливих принцип≥в законност≥ Ї ≥де¤ зд≥йсненн¤ закон≥в в ≥нтересах людини ≥ дл¤ забезпеченн¤ њњ прав. ќсновн≥ права та обов'¤зки людини ≥ громад¤нина закр≥плен≥ в  онституц≥њ ”крањни та детал≥зуютьс¤ в чинному законодавств≥. «д≥йсненн¤ цих закон≥в забезпечуЇ права людини в ус≥х сферах њњ життЇд≥¤льност≥.

Ќев≥дворотн≥сть в≥дпов≥дальност≥ за правопорушенн¤.  ожне скоЇнн¤ правопорушенн¤ маЇ т¤гти за собою в≥дпов≥дальн≥сть винноњ особи. ¬ажливо не те, щоб винний був т¤жко покараний за скоЇнн¤ правопорушенн¤, а те, щоб жодне правопорушенн¤ не залишалос¤ нерозкритим.

¬заЇмозв'¤зок законност≥ й доц≥льност≥. «акони та на њхн≥й основ≥ п≥дзаконн≥ нормативн≥ акти повинн≥ встановлювати все, що доц≥льно, заборон¤ти все, що недоц≥льно дл¤ громад¤нського сусп≥льства ≥ сусп≥льних ≥нтерес≥в. «акон не повинен захищати ≥нтереси т≥льки ¤коњсь певноњ парт≥њ, класу чи групи людей. якщо норма права перестаЇ бути доц≥льною, њњ належить негайно скасувати, а до того њњ д≥ю маЇ призупинити в≥дпов≥дний суд за власною ≥н≥ц≥ативою чи за поданн¤м виконавчих або ≥нших орган≥в.

¬заЇмозв'¤зок законност≥ та культурност≥. «а в≥дсутност≥ Їдиноњ законност≥ нема й культурност≥. ÷≥ два пон¤тт¤ зумовлюють одне одного. якщо нема достатньоњ культурност≥, то нема й достатньоњ законност≥.

¬заЇмозв'¤зок законност≥ та справедливост≥. Ќе т≥льки сам закон, а й способи його зд≥йсненн¤, а також його вт≥ленн¤ в повс¤кденне житт¤ мають спиратис¤ на справедлив≥сть.

«аконн≥сть ≥ демократ≥¤. ƒемократ≥¤ (в переклад≥ з грецькоњ - народовладд¤) означаЇ:

1) широку участь громадськост≥ в управл≥нн≥ справами держави й сусп≥льства;

2) п≥двищенн¤ активност≥ пол≥тичних парт≥й ≥ громадських орган≥зац≥й, ≥нших громадських об'Їднань;

3) зм≥цненн¤ правовоњ основи державного та сусп≥льного житт¤;

4) утвердженн¤ прав ≥ свобод громад¤н ≥ людини;

5) свободу ≥нформац≥њ та пост≥йне врахуванн¤ громадськоњ думки;

6) вдосконаленн¤ системи державних орган≥в ≥ орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤.

—усп≥льний пор¤док - реальний пор¤док сусп≥льних в≥д- носин, що в≥дпов≥дають не т≥льки нормам права, а й ≥ншим соц≥альним нормам.

√ромадський пор¤док - пор¤док у громадських м≥сц¤х.

ƒисципл≥на - своЇчасне ≥ точне виконанн¤ вимог, що випливають з нормативних та ≥ндив≥дуально-правових акт≥в, технолог≥чних, орган≥зац≥йних, моральних, громадських та ≥нших соц≥альних норм. –озр≥зн¤ють так≥ њњ види: державна, парт≥йна та громадських орган≥зац≥й, виробнича, трудова, в≥йськова, навчальна, еколог≥чна тощо.

якщо вичерпано внутр≥шн≥ державн≥ можливост≥ захистити суб'Їктивн≥ права з допомогою механ≥зм≥в, що д≥ють в ”крањн≥, людина маЇ змогу звернутис¤ за захистом њњ прав до м≥жнародних судових установ чи м≥жнародних орган≥зац≥й, членом або учасником ¤ких Ї ”крањна. ƒо таких механ≥зм≥в належать:

1. √енеральна јсамбле¤ ќрган≥зац≥њ ќб'Їднаних Ќац≥й (√ј ќќЌ), ¤ка прийн¤ла 10 грудн¤ 1948 р. ƒекларац≥ю прав людини. √ј ќќЌ утворила так≥ органи: —пец≥альний ком≥тет з деколон≥зац≥њ; —пец≥альний ком≥тет проти апартењду; —пец≥альний ком≥тет з розсл≥дуванн¤ д≥й ≤зрањлю, що зач≥пають права населенн¤ окупованих територ≥й, та  ом≥тет зд≥йсненн¤ нев≥д'Їмних прав палестинського народу.

2. –ада безпеки, ¤ка зосереджуЇ увагу на р≥зних ситуац≥¤х, пов'¤заних з порушенн¤м прав людини.

3. ≈колог≥чна та соц≥альна рада (≈ ќ—ќ–), ¤ка утворила р¤д ком≥тет≥в ≥ ком≥с≥й, а саме:  ом≥тет з прав людини;  ом≥с≥ю з≥ статусу ж≥нок;  ом≥с≥ю з соц≥ального розвитку;  ом≥с≥ю запоб≥ганн¤ злочинност≥ та крим≥нального правосудд¤.

4.  ом≥с≥¤ з прав людини ( ѕЋ ќќЌ) Ї головним органом ќќЌ, що оп≥куЇтьс¤ правами людини; ѕ≥дком≥с≥¤ з питань запоб≥ганн¤ дискрим≥нац≥њ та захисту меншостей, ¤ка допомагаЇ в робот≥  ѕЋ ќќЌ.

5. —пец≥ал≥зован≥ установи ќќЌ: ћ≥жнародна орган≥зац≥¤ прац≥ (ћќѕ); ќсв≥тньо-наукова та культурна орган≥зац≥¤ (ёЌ≈— ќ); ћ≥жнародна юридична ком≥с≥¤ (ћё ); ¬ерховний ком≥сар ќќЌ та де¤к≥ ≥нш≥.


назад «м≥ст дал≥
Hosted by uCoz