Ќазад | «м≥ст | ƒал≥ |
ќрендою визнаЇтьс¤ засноване на договор≥ строкове платне користуванн¤ майном, що необх≥дне орендарев≥ дл¤ зд≥йсненн¤ п≥дприЇмницькоњ та ≥ншоњ д≥¤льност≥.
« наведеного визначенн¤ випливаЇ, що:
по-перше, орендн≥ в≥дносини мають виключно догов≥рний характер ≥ не можуть виникати на п≥дстав≥ планових завдань або ≥нших адм≥н≥стративно-управл≥нських акт≥в;
по-друге, оренда передбачаЇ передачу майна у користуванн¤ (без наданн¤ права орендарев≥ розпор¤джатис¤ орендованим майном);
по-третЇ, таке користуванн¤ Ї платним, що забезпечуЇтьс¤ внесенн¤м орендарем орендодавцев≥ орендноњ плати у визначених розм≥рах;
по-четверте, оренда передбачаЇ передачу майна у строкове (тимчасове) користуванн¤. ” раз≥ зак≥нченн¤ строку, на ¤кий було укладено догов≥р оренди, цей догов≥р припин¤Їтьс¤.
ћайно, що передаЇтьс¤ в оренду, може використовуватис¤ орендарем дл¤ зд≥йсненн¤ ¤к п≥дприЇмницькоњ (виробництво продукц≥њ, виконанн¤ роб≥т, наданн¤ послуг, зан¤тт¤ торг≥влею), так ≥ ≥ншоњ (задоволенн¤ л≥кувально-оздоровчих, просв≥тницьких, культурно-спортивних потреб тощо) д≥¤льност≥.
«акон ”крањни "ѕро оренду державного та комунального майна" визначаЇ, ¤ке саме майно може бути об'Їктом оренди. Ќасамперед об'Їктами оренди, за цим законом, Ї ц≥л≥сн≥ майнов≥ комплекси п≥дприЇмств, њх структурних п≥дрозд≥л≥в (ф≥л≥й, цех≥в, д≥льниць). «акон (п. 1 ст. 4) п≥д ц≥л≥сним майновим комплексом розум≥Ї господарський об'Їкт ≥з завершеним циклом виробництва продукц≥њ (роб≥т, послуг), з наданою йому земельною д≥л¤нкою, на ¤к≥й в≥н розм≥щений, автономними ≥нженерними комун≥кац≥¤ми, системою енергопостачанн¤.
ќск≥льки майно п≥дприЇмства, кр≥м основних фонд≥в, становл¤ть також оборотн≥ кошти та ≥нш≥ ц≥нност≥, законодавством встановлений спец≥альний пор¤док передач≥ њх орендарев≥.
≤нш≥ оборотн≥ матер≥альн≥ засоби (тобто негрошов≥ кошти ≥ нец≥нн≥ папери) викуповуютьс¤ орендарем зг≥дно з договором ку-п≥вл≥-продажу, ¤кий укладаЇтьс¤ одночасно з договором оренди.
ќб'Їктами оренди, за «аконом ”крањни "ѕро оренду державного та комунального майна", можуть також бути нерухоме (буд≥вл≥, споруди, прим≥щенн¤) та ≥нше окреме ≥ндив≥дуально-визначене майно п≥дприЇмств, а також майно, що не ув≥йшло до статутних фонд≥в господарських товариств, створених у процес≥ приватизац≥њ (корпоратизац≥њ).
–азом з тим не можуть бути об'Їктами оренди ц≥л≥сн≥ майнов≥ комплекси державних п≥дприЇмств, њх структурних п≥дрозд≥л≥в (ф≥л≥й, цех≥в, д≥льниць), що зд≥йснюють д≥¤льн≥сть, передбачену ч. 1 ст. 4 «акону ”крањни "ѕро п≥дприЇмництво" (це д≥¤льн≥сть, пов'¤зана з об≥гом наркотичних засоб≥в, психотропних речовин, њх аналог≥в ≥ прекурсор≥в), а також ц≥л≥сн≥ майнов≥ комплекси казенних п≥дприЇмств.
«г≥дно з ƒекретом аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни "ѕро перел≥к майнових комплекс≥в державних п≥дприЇмств, орган≥зац≥й, њх структурних п≥дрозд≥л≥в основного виробництва, приватизац≥¤ або передача в оренду ¤ких не допускаЇтьс¤" в≥д «≥ грудн¤ 1992 р. є 26-92 не допускаЇтьс¤, зокрема, передача в оренду рад≥отелев≥з≥йних передавальних центр≥в та об'Їкт≥в, що становл¤ть загальнодержавну систему зв'¤зку; маг≥стральних л≥н≥й електропередач≥, маг≥стральних трубопровод≥в; маг≥стральних зал≥зниць, автомоб≥льних шл¤х≥в державного значенн¤, метропол≥тен≥в; г≥дро- ≥ атомних електростанц≥й; протирад≥ац≥йних споруд тощо. ƒекретом також встановлено, що передача в оренду майнових комплекс≥в чи в≥докремленого майна, ¤к≥ забезпечують д≥¤льн≥сть ¬ерховноњ –ади ”крањни, ѕрезидента ”крањни, аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни, може провадитис¤ т≥льки з дозволу зазначених орган≥в.
—уб'Їктами оренди (сторонами в договор≥ оренди) Ї орендодавц≥ та орендар≥.
ќрендодавц¤ми (тобто органами та орган≥зац≥¤ми, що передають майно в оренду) Ї:
‘онд державного майна ”крањни, його рег≥ональн≥ в≥дд≥ленн¤ та представництва Ч щодо ц≥л≥сних майнових комплекс≥в п≥дприЇмств, њх структурних п≥дрозд≥л≥в та нерухомого майна, а також майна, що не ув≥йшло до статутних фонд≥в господарських товариств, створених у процес≥ приватизац≥њ (корпоратизац≥њ), що Ї державною власн≥стю;
органи, уповноважен≥ ¬ерховною –адою јвтономноњ –еспубл≥ки рим та органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ управл¤ти майном, Ч щодо ц≥л≥сних майнових комплекс≥в п≥дприЇмств, њх структурних п≥дрозд≥л≥в та нерухомого майна, ¤ке в≥дпов≥дно належить јвтономн≥й –еспубл≥ц≥ рим або перебуваЇ у комунальн≥й власност≥;
п≥дприЇмства Ч щодо окремого ≥ндив≥дуально-визначеного майна, а з дозволу зазначених вище орендодавц≥в Ч також щодо структурних п≥дрозд≥л≥в п≥дприЇмств (ф≥л≥й, цех≥в, д≥льниць) та нерухомого майна.
ќрендар¤ми (тобто юридичними або ф≥зичними особами, ¤ким майно передаЇтьс¤ в оренду) зг≥дно ≥з «аконом ”крањни "ѕро оренду державного та комунального майна" можуть бути господарськ≥ товариства, створен≥ членами трудового колективу п≥дприЇмства, його структурного п≥дрозд≥лу, ≥нш≥ юридичн≥ особи та громад¤ни ”крањни, ф≥зичн≥ та юридичн≥ особи ≥ноземних держав, м≥жнародн≥ орган≥зац≥њ та особи без громад¤нства. ѕри цьому ф≥зична особа, ¤ка бажаЇ укласти догов≥р оренди державного майна, до його укладенн¤ зобов'¤зана зареЇструватись ¤к суб'Їкт п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥.
«акон ”крањни "ѕро оренду державного та комунального майна" досить детально регламентуЇ процедуру укладенн¤ договору оренди.
‘≥зичн≥ та юридичн≥ особи, ¤к≥ бажають укласти догов≥р оренди, направл¤ють за¤ву, проект договору оренди в≥дпов≥дному орендодавцев≥.
ќрендодавець у 5-денний терм≥н п≥сл¤ дати реЇстрац≥њ за¤ви надсилаЇ коп≥њ проекту договору та ≥нших матер≥ал≥в органу, уповноваженому управл¤ти в≥дпов≥дним майном.
ќрган, уповноважений управл¤ти в≥дпов≥дним майном та орган јнтимо-нопольного ком≥тету ”крањни розгл¤дають над≥слан≥ орендодавцем коп≥њ документ≥в ≥ прот¤гом п'¤тнадц¤ти дн≥в надсилають орендодавцев≥ висновки (дозв≥л або в≥дмову) щодо можливост≥ оренди та умов договору оренди. ” раз≥ неодержанн¤ орендодавцем висновк≥в у встановлений терм≥н укладенн¤ договору оренди вважаЇтьс¤ погодженим ≥з зазначеними органами.
ќрендодавець прот¤гом п'¤ти дн≥в п≥сл¤ зак≥нченн¤ терм≥ну погодженн¤ умов договору оренди з органом, уповноваженим управл¤ти в≥дпов≥дним майном, та органом јнтимонопольного ком≥тету ”крањни, а у випадках, коли за¤ва про оренду майна не потребуЇ узгодженн¤ (щодо оренди окремого ≥ндив≥дуально-визначеного майна, кр≥м нерухомого), прот¤гом п'¤тнадц¤ти дн≥в п≥сл¤ дати њњ реЇстрац≥њ даЇ згоду або в≥дмовл¤Ї в укладенн≥ договору оренди майна ≥ пов≥домл¤Ї про це за¤вника.
«а на¤вност≥ за¤в про оренду ц≥л≥сного майнового комплексу п≥дприЇмства, його структурного п≥дрозд≥лу (за умови в≥дсутност≥ за¤ви господарського товариства, створеного членами трудового колективу п≥дприЇмства, його структурного п≥дрозд≥лу) або за¤в про оренду нерухомого майна (за умови в≥дсутност≥ за¤ви бюджетноњ установи, орган≥зац≥њ) в≥д двох або б≥льше ф≥зичних чи юридичних ос≥б орендар визначаЇтьс¤ орендодавцем на конкурсних засадах. ѕор¤док проведенн¤ конкурсу встановлюЇтьс¤:
‘ондом державного майна ”крањни Ч дл¤ об'Їкт≥в, що перебувають у державн≥й власност≥;
органами, визначеними ¬ерховною –адою јвтономноњ –еспубл≥ки рим, Ч дл¤ об'Їкт≥в, що належать јвтономн≥й –еспубл≥ц≥ рим;
органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ Ч дл¤ об'Їкт≥в, що перебувають у комунальн≥й власност≥.
” раз≥ в≥дмови в укладенн≥ договору оренди, а також неодержанн¤ в≥дпов≥д≥ у встановлений терм≥н за≥нтересован≥ особи мають право звернутис¤ за захистом своњх ≥нтерес≥в до суду чи арб≥тражного суду.
Ќадаючи важливого значенн¤ зм≥сту договору оренди майна, законодавець спец≥ально визначив ≥стотн≥ умови договору, тобто т≥, ¤к≥ мають юридичне значенн¤, впливають на формуванн¤ ≥ суть правов≥дносин, що виникають з цього договору. «наченн¤ визначенн¤ ≥стотних умов пол¤гаЇ в тому, що в раз≥ недос¤гнен-н¤ сторонами домовленост≥ хоч би за одн≥Їю з них такий догов≥р не вважаЇтьс¤ укладеним.
¬≥дпов≥дно до ст. 10 «акону ”крањни "ѕро оренду державного та комунального майна" ≥стотними умовами договору оренди Ї:
об'Їкт оренди (склад ≥ варт≥сть майна з урахуванн¤м њњ ≥ндексац≥њ).
терм≥н, на ¤кий укладаЇтьс¤ догов≥р оренди, що визначаЇтьс¤ за погодженн¤м стор≥н.
орендна плата, що Ї платежем, ¤кий вносить орендар орендодавцев≥ незалежно в≥д насл≥дк≥в господарськоњ д≥¤льност≥.
пор¤док використанн¤ амортизац≥йних в≥драхувань.
в≥дновленн¤ орендованого майна та умови його поверненн¤.
виконанн¤ зобов'¤зань за договором оренди, ¤ке маЇ зд≥йснюватис¤ в≥дпов≥дно до загальних вимог, встановлених ÷ив≥льним кодексом щодо виконанн¤ договор≥в.
ƒоговором оренди можуть бути встановлен≥ й ≥нш≥ обов'¤зки стор≥н:
в≥дпов≥дальн≥сть стор≥н за невиконанн¤ обов'¤зк≥в за договором оренди, у тому числ≥ за зм≥ну або роз≥рванн¤ договору в односторонньому пор¤дку, встановлена законодавчими актами ”крањни, а також конкретними укладеними договорами оренди;
страхуванн¤ орендарем вз¤того ним в оренду майна, ¤ке зд≥йснюЇтьс¤ в≥дпов≥дно до законодавства ”крањни про страхуванн¤.
«а згодою стор≥н у договор≥ оренди можуть бути передбачен≥ й ≥нш≥ умови.
”мови договору оренди Ї чинними на весь строк д≥њ договору ≥ у випадках, коли п≥сл¤ його укладенн¤ законодавством встановлено правила, ¤к≥ пог≥ршують становище орендар¤.
—татт¤ 26 «акону ”крањни "ѕро оренду державного та комунального майна" м≥стить норму, зг≥дно з ¤кою односторонн¤ в≥дмова в≥д договору оренди не допускаЇтьс¤. –азом з тим «аконом встановлено вичерпний перел≥к п≥дстав припиненн¤ договору оренди. “акими п≥дставами «акон визнаЇ:
Х зак≥нченн¤ строку, на ¤кий було укладено догов≥р оренди;
Х приватизац≥ю об'Їкта оренди орендарем (за участю орендар¤). ” раз≥ переходу права власност≥ на орендоване майно до ≥нших ос≥б догов≥р оренди збер≥гаЇ чинн≥сть дл¤ нового власника;
Х банкрутство орендар¤;
Х загибель об'Їкта оренди.
ƒогов≥р оренди може бути роз≥рвано за погодженн¤м стор≥н. Ќа вимогу одн≥Їњ з≥ стор≥н догов≥р оренди може бути достроково роз≥рвано за р≥шенн¤м суду, арб≥тражного суду в раз≥ невиконанн¤ сторонами своњх зобов'¤зань та з ≥нших п≥дстав, передбачених законодавчими актами ”крањни. “ак, в≥дпов≥дно до ст. 269 ÷ив≥льного кодексу дострокове роз≥рванн¤ договору на вимогу най-модавц¤ шл¤хом пред'¤вленн¤ позову до суду, арб≥тражного суду можливе у випадках, ¤кщо наймач:
Ч користуЇтьс¤ майном не в≥дпов≥дно до договору або призначенн¤ майна;
Ч навмисно або з необережност≥ пог≥ршуЇ стан майна;
Ч не вн≥с плати прот¤гом трьох м≥с¤ц≥в з дн¤ зак≥нченн¤ строку платежу;
Ч не зробить кап≥тального ремонту у випадках, коли за законом або за договором кап≥тальний ремонт Ї його обов'¤зком.
ƒострокове роз≥рванн¤ договору на вимогу наймача (ст. 270 ÷ ) можливе шл¤хом пред'¤вленн¤ позову до суду, арб≥тражного суду:
¤кщо наймодавець не робить кап≥тального ремонту, що Ї його обов'¤зком;
¤кщо через обставини, за ¤к≥ наймач не в≥дпов≥даЇ, майно ви¤витьс¤ у стан≥, непридатному дл¤ користуванн¤.
ѕ≥д л≥зинговою операц≥Їю цей «акон розум≥Ї господарську операц≥ю ф≥зичноњ чи юридичноњ особи (орендодавц¤), що передбачаЇ наданн¤ основних фонд≥в або земл≥ у користуванн¤ ≥ншим ф≥зичним чи юридичним особам (орендар¤м) п≥д процент та на визначений строк.
Ћ≥зингов≥ операц≥њ за цим «аконом зд≥йснюютьс¤ у вигл¤д≥ оперативного л≥зингу, ф≥нансового л≥зингу та зворотного л≥зингу.
ќперативний л≥зинг Ч це господарська операц≥¤ ф≥зичноњ чи юридичноњ особи (орендодавц¤), що передбачаЇ передачу орендарев≥ права користуванн¤ основними фондами на строк, що не пе-ревищуЇ строку њх повноњ амортизац≥њ, з обов'¤зковим поверненн¤м таких основних фонд≥в њхньому власников≥ п≥сл¤ зак≥нченн¤ строку д≥њ л≥зинговоњ угоди.
‘≥нансовий л≥зинг (л≥зинг з повною окупн≥стю) Ч це господарська операц≥¤ ф≥зичноњ чи юридичноњ особи, що передбачаЇ придбанн¤ орендодавцем на замовленн¤ орендар¤ основних фонд≥в з подальшою передачею њх у користуванн¤ орендарев≥ на строк, що не перевищуЇ строку повноњ амортизац≥њ таких основних фонд≥в з обов'¤зковою передачею права власност≥ на так≥ основн≥ фонди орендарев≥.
ƒогов≥р л≥зингу укладаЇтьс¤ у письмов≥й форм≥ або ¤к багатосторонн¤ угода за участю л≥зингодавц¤, л≥зингоодержувача та продавц¤ об'Їкта л≥зингу, або ¤к двосторонн¤ угода м≥ж л≥зингодавцем ≥ л≥зингоодержувачем.
“ак, л≥зингодавець маЇ право:
1) зд≥йснювати за власний рахунок контроль за умовами експлуатац≥њ та використанн¤м об'Їкта л≥зингу л≥зингоодержувачем зг≥дно з умовами договору, вимогами та ≥нструкц≥¤ми продавц¤ щодо експлуатац≥њ об'Їкта л≥зингу;
2) вимагати поверненн¤ майна, переданого в л≥зинг, ¤кщо л≥зингоодержувач не сплатив л≥зингов≥ платеж≥ прот¤гом встановлених строк≥в;
3) вимагати в≥д л≥зингоодержувача в≥дшкодуванн¤ збитк≥в, завданих внасл≥док його д≥й або безд≥¤льност≥, в≥дпов≥дно до умов договору.
¬одночас л≥зингодавець зобов'¤заний:
1) передати належне йому на прав≥ власност≥ майно в користуванн¤ л≥зингодержувачев≥ або за дорученн¤м л≥зингоодержувача в≥дпов≥дно до його вибору та визначеноњ ним специф≥кац≥њ укласти догов≥р куп≥вл≥-продажу майна з в≥дпов≥дним продавцем ≥ передати майно в користуванн¤ л≥зингоодержувачев≥;
2) не втручатись у виб≥р л≥зингоодержувачем продавц¤ майна та у визначенн¤ специф≥кац≥њ об'Їкта л≥зингу;
3) набуваючи майно дл¤ л≥зингоодержувача, пов≥домити продавц¤ про те, що майно призначене дл¤ передач≥ в л≥зинг конкретн≥й особ≥;
4) своЇчасно та в повному обс¤з≥ виконувати вз¤т≥ на себе зобов'¤занн¤ перед л≥зингоодержувачем щодо утриманн¤ об'Їкта л≥зингу (ремонт, техн≥чне обслуговуванн¤ тощо) в≥дпов≥дно до умов договору;
5) прийн¤ти об'Їкт л≥зингу в≥д л≥зингоодержувача п≥сл¤ зак≥нченн¤ строку договору л≥зингу, ¤кщо об'Їкт не буде викуплено л≥зингоодержувачем.
Ћ≥зингоодержувач маЇ право:
1) в≥дмовитис¤ в≥д прийн¤тт¤ об'Їкта л≥зингу, ¤кий не в≥дпов≥даЇ умовам договору, затримати належн≥ л≥зингодавцев≥ платеж≥ до усуненн¤ ним ви¤вленого порушенн¤ умов договору за умови попереднього пов≥домленн¤ л≥зингодавц¤;
2) вимагати в≥д л≥зингодавц¤ в≥дшкодуванн¤ збитк≥в, завданих внасл≥док його д≥й або безд≥¤льност≥ при виконанн≥ договору л≥зингу, в≥дпов≥дно до умов договору;
3) пред'¤вл¤ти продавцев≥ об'Їкта л≥зингу вс≥ права та вимоги, що випливають ≥з договору куп≥вл≥-продажу цього майна, зокрема, щодо його ¤кост≥ та комплектност≥, строк≥в передач≥, гарант≥йних ремонт≥в тощо.
–азом з тим л≥зингоодержувач зобов'¤заний:
1) прийн¤ти та належним чином користуватис¤ об'Їктом л≥зингу, утримувати його в≥дпов≥дно до погоджених сторонами умов договору, зг≥дно з ¤кими воно було передано, з урахуванн¤м природного зношуванн¤ та зм≥н стану майна;
2) своЇчасно та в повному обс¤з≥ за погодженим з л≥зингодав-цем за граф≥ком виплачувати л≥зингов≥ платеж≥ в≥дпов≥дно до умов договору;
3) у раз≥ несплати л≥зингових платеж≥в прот¤гом двох чергових строк≥в на вимогу л≥зингодавц¤ повернути йому об'Їкт л≥зингу;
4) у зазначен≥ договором л≥зингу строки в≥дпов≥дно до його умов надавати л≥зингодавцев≥ в≥домост≥ про техн≥чний стан об'Їкта л≥зингу та св≥й ф≥нансовий стан, доступ до перев≥рки об'Їкта л≥зингу та умов його експлуатац≥њ;
5) у раз≥ ¤кщо в≥н не реал≥зуЇ своЇ право викупу об'Їкта л≥зингу та не продовжить строк його використанн¤ п≥сл¤ припиненн¤ д≥њ договору, повернути об'Їкт л≥зингу л≥зингодавцев≥ у стан≥, зазначеному в договор≥.
як зазначалос¤, л≥зингоодержувач за користуванн¤ об'Їктом л≥зингу зобов'¤заний вносити пер≥одичн≥ л≥зингов≥ платеж≥
¬ економ≥чному значенн≥ сутн≥сть приватизац≥њ пол¤гаЇ у зм≥н≥ економ≥чних в≥дносин державноњ власност≥ на в≥дносини приватноњ чи колективноњ власност≥ на засоби виробництва.
¬изначенн¤ приватизац≥њ у формально-юридичному значенн≥ приватизац≥¤ Ч це в≥дчуженн¤ майна, що перебуваЇ у державн≥й власност≥, ≥ майна, що належить јвтономн≥й –еспубл≥ц≥ рим, на користь ф≥зичних та юридичних ос≥б, ¤к≥ можуть бути покупц¤ми, з метою п≥двищенн¤ соц≥ально-економ≥чноњ ефективност≥ виробництва та залученн¤ кошт≥в на структурну перебудову економ≥ки ”крањни
√оловн≥ ц≥л≥ приватизац≥њ Ї одним ≥з засоб≥в дос¤гненн¤ результат≥в цього сусп≥льно-економ≥чного процесу основною метою приватизац≥њ у 2000Ч2002 роках Ї створенн¤ умов дл¤ спри¤нн¤ п≥двищенню ефективност≥ д≥¤льност≥ п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й (дал≥ Ч п≥дприЇмств) та створенн¤ конкурентного середовища, а також забезпеченн¤ надходженн¤ кошт≥в в≥д приватизац≥њ до ƒержавного бюджету ”крањни.
¬≥дпов≥дно до ц≥Їњ мети головними пр≥оритетами ≥ завданн¤ми приватизац≥њ на 2000Ч2002 роки зг≥дно з ƒержавною програмою приватизац≥њ на 2000Ч2002 роки Ї:
приватизац≥¤ п≥дприЇмств виключно за кошти з урахуванн¤м њх ≥ндив≥дуальних особливостей;
забезпеченн¤ ≥нформац≥йноњ в≥дкритост≥ процесу приватизац≥њ;
формуванн¤ попиту на об'Їкти приватизац≥њ в≥тчизн¤них та ≥ноземних ≥нвестор≥в;
максимальне використанн¤ ≥нститут≥в ≥нфраструктури ринку ц≥нних папер≥в;
залученн¤ кошт≥в дл¤ розвитку та структурноњ перебудови економ≥ки;
створенн¤ спри¤тливих умов дл¤ по¤ви приватних власник≥в, ¤к≥ мають довгостроков≥ ≥нтереси у розвитку приватизованого об'Їкта та зд≥йснюють ефективне управл≥нн¤ ним;
створенн¤ умов дл¤ подальшого розвитку фондового ринку;
п≥двищенн¤ за≥нтересованост≥ ≥нвестор≥в щодо украњнських п≥дприЇмств на м≥жнародних ринках.
“аким чином, законодавство ”крањни про приватизац≥ю з точки зору форми нормативних акт≥в складаЇтьс¤ з сукупност≥ не т≥льки закон≥в, а й ≥нших нормативних акт≥в, що регулюють майново-правов≥ та орган≥зац≥йн≥ в≥дносини щодо приватизац≥њ державного майна.
«а своњм характером законодавство про приватизац≥ю Ч це комплексне законодавство, ¤ке об'ЇднуЇ норми цив≥льного, адм≥н≥стративного, ф≥нансового та ≥нших галузей права.
«акон ”крањни "ѕро приватизац≥ю державного майна" регулюЇ правов≥, економ≥чн≥ та орган≥зац≥йн≥ основи приватизац≥њ майна будь-¤ких державних об'Їкт≥в приватизац≥њ незалежно в≥д њх розм≥р≥в, тобто поширюЇтьс¤ на вс≥ об'Їкти, що п≥дл¤гають приватизац≥њ.
ƒо законодавства про приватизац≥ю також належать:
Ч вже згадуваний «акон ”крањни "ѕро приватизац≥ю невеликих державних п≥дприЇмств (малу приватизац≥ю)" в≥д 6 березн¤ 1992 р. (в редакц≥њ «акону в≥д 15 травн¤ 1996 р.), що д≥Ї не ¤к самост≥йний, а ¤к допом≥жний щодо «акону ”крањни "ѕро приватизац≥ю державного майна".
Ч також згадуваний «акон ”крањни "ѕро приватизац≥йн≥ папери" в≥д 6 березн¤ 1992 р., ¤кий визначаЇ пон¤тт¤ ≥ види приватизац≥йних папер≥в (приватизац≥йних майнових сертиф≥кат≥в), умови та пор¤док њх випуску, об≥гу, розм≥щенн¤ серед громад¤н ”крањни, використанн¤ та погашенн¤;
Ч «акон ”крањни "ѕро особливост≥ приватизац≥њ майна в агропромисловому комплекс≥" в≥д 10 липн¤ 1996 р. 1 (1 ¬≥домост≥ ¬ерховноњ –ади ”крањни. Ч 1995. Ч є 41. Ч —т. 188.);
Ч «акон ”крањни "ѕро особливост≥ приватизац≥њ п≥дприЇмств, що належать до сфери управл≥нн¤ ћ≥н≥стерства оборони ”крањни" в≥д 18 травн¤ 2000 р. 2 (2“ам само. - 2000. - є 35. - —т. 279.);
Ч «акон ”крањни "ѕро особливост≥ приватизац≥њ об'Їкт≥в незавершеного буд≥вництва" в≥д 14 вересн¤ 2000 р. 3 (3“ам само. - 2000. - є 45. - —т. 375.);
Ч ƒержавна програма приватизац≥њ
—аме ц≥ закони становл¤ть фундамент приватизац≥йного законодавства, на ¤кому базуЇтьс¤ велика к≥льк≥сть нормативно-правових документ≥в р≥зноњ юридичноњ сили.
ќб'Їкт приватизац≥њ з точки зору права власност≥ Ч це майно п≥дприЇмств, що перебуваЇ в державн≥й, республ≥канськ≥й (јвтономна –еспубл≥ка рим) ≥ комунальн≥й власност≥.
¬≥дпов≥дно до ƒержавноњ програми приватизац≥њ на 2000Ч 2002 роки об'Їкти класиф≥куютьс¤ таким чином:
√рупа ј Ч ц≥л≥сн≥ майнов≥ комплекси державних, орендних п≥дприЇмств та структурн≥ п≥дрозд≥ли п≥дприЇмств, вид≥лен≥ у самост≥йн≥ п≥дприЇмства (дал≥ Ч ц≥л≥сн≥ майнов≥ комплекси п≥дприЇмств),
√рупа ¬ Ч ц≥л≥сн≥ майнов≥ комплекси п≥дприЇмств з середньо-обл≥ковою чисельн≥стю працюючих понад 100 ос≥б та варт≥сть основних фонд≥в ¤ких достатн¤ дл¤ формуванн¤ статутних фонд≥в ¬ј“; акц≥њ ¬ј“, випуск ¤ких зареЇстрований або продаж акц≥й ¤ких розпочавс¤ до набранн¤ чинност≥ ц≥Їю ѕрограмою (кр≥м п≥дприЇмств групи √); акц≥њ ¬ј“, створених на баз≥ п≥дприЇмств агропромислового комплексу, в раз≥ ¤кщо варт≥сть основних фонд≥в достатн¤ дл¤ формуванн¤ статутного фонду ¬ј“.
√рупа √ Ч ц≥л≥сн≥ майнов≥ комплекси п≥дприЇмств або пакети акц≥й ¬ј“, що на момент прийн¤тт¤ р≥шенн¤ про приватизац≥ю пос≥дають монопольне становище на загальнодержавному ринку в≥дпов≥дних товар≥в ≥ послуг або мають стратег≥чне значенн¤ дл¤ економ≥ки та безпеки держави.
√рупа ƒ Ч об'Їкти незавершеного буд≥вництва, законсервован≥ об'Їкти.
√рупа ≈ Ч акц≥њ (частки, пањ), що належать держав≥ у статутних фондах господарських товариств (у тому числ≥ п≥дприЇмств з ≥ноземними ≥нвестиц≥¤ми), розташованих на територ≥њ ”крањни або за кордоном.
√рупа ∆ Ч незалежно в≥д вартост≥ об'Їкти охорони здоров'¤, осв≥ти, культури, мистецтва та преси, ф≥зичноњ культури ≥ спорту, телебаченн¤ та рад≥омовленн¤, видавничоњ справи, а також об'Їкти санаторно-курортних заклад≥в, проф≥лактор≥њ, будинки ≥ табори в≥дпочинку (за вин¤тком об'Їкт≥в санаторно-курортних заклад≥в ≥ будинк≥в в≥дпочинку, ¤к≥ перебувають на самост≥йних балансах
ѕравова класиф≥кац≥¤ об'Їкт≥в на групи јЧ∆ зд≥йснена дл¤ того, щоб залежно в≥д групи об'Їкта визначати спос≥б його приватизац≥њ.
оло суб'Їкт≥в приватизац≥њ визначаЇ ст. 6 «акону ”крањни "ѕро приватизац≥ю майна державних п≥дприЇмств" у форм≥ вичерпного перел≥ку, до ¤кого вход¤ть: державн≥ органи приватизац≥њ, покупц≥ (њх представники), посередники.
ƒержавну пол≥тику у сфер≥ приватизац≥њ зд≥йснюють ‘онд державного майна ”крањни, його рег≥ональн≥ в≥дд≥ленн¤ та представництва у районах ≥ м≥стах, органи приватизац≥њ в јвтономн≥й –еспубл≥ц≥ рим, що становл¤ть Їдину систему державних орган≥в приватизац≥њ в ”крањн≥.
¬изначено загальне коло ос≥б, ¤к≥ можуть бути покупц¤ми. ÷е:
Ч громад¤ни ”крањни, ≥ноземн≥ громад¤ни, особи без громад¤нства;
Ч юридичн≥ особи, зареЇстрован≥ на територ≥њ ”крањни;
Ч юридичн≥ особи ≥нших держав.
“акож визначено вичерпний перел≥к ос≥б, ¤к≥ не можуть бути покупц¤ми.
—тосовно ф≥зичних ос≥б йдетьс¤ про прац≥вник≥в державних орган≥в приватизац≥њ.
—тосовно юридичних ос≥б д≥ють так≥ обмеженн¤:
Ч не можуть бути покупц¤ми юридичн≥ особи, у майн≥ ¤ких частка державноњ власност≥ перевищуЇ 25 в≥дсотк≥в;
Ч не можуть бути покупц¤ми органи державноњ влади.
ќдн≥Їю з орган≥зац≥йно-правових форм суб'Їкта посередницькоњ д≥¤льност≥ у сфер≥ приватизац≥њ Ї дов≥рче товариство.
ƒов≥рче товариство Ч це господарське товариство з додатковою в≥дпов≥дальн≥стю, ¤ке зд≥йснюЇ представницьку д≥¤льн≥сть в≥дпов≥дно до договору, укладеного з дов≥рител¤ми майна щодо реал≥зац≥њ њх прав власник≥в. ћайном, тобто об'Їктом договору м≥ж дов≥рчим товариством ≥ дов≥рителем, Ї кошти, ц≥нн≥ папери, документи, ¤к≥ засв≥дчують право власност≥ дов≥рител¤.
≤нвестиц≥йн≥ фонди та ≥нвестиц≥йн≥ компан≥њ. ѕравовий статус цих ф≥нансових посередник≥в, кр≥м «акону ”крањни "ѕро господарськ≥ товариства", визначаЇтьс¤ також ѕоложенн¤м про ≥нвестиц≥йн≥ фонди та ≥нвестиц≥йн≥ компан≥њ, затвердженим ”казом ѕрезидента ”крањни в≥д 19 лютого 1994 р.
≤нвестиц≥йний фонд Ч це юридична особа, заснована у форм≥ закритого акц≥онерного товариства, що зд≥йснюЇ виключну д≥¤льн≥сть у галуз≥ сп≥льного ≥нвестуванн¤.
≤нвестиц≥йна компан≥¤ Ч це торговець ц≥нними паперами, ¤кий, кр≥м провадженн¤ ≥нших вид≥в д≥¤льност≥, може залучати кошти дл¤ зд≥йсненн¤ сп≥льного ≥нвестуванн¤ шл¤хом ем≥с≥њ ц≥нних папер≥в та њх розм≥щенн¤.
ѕор¤док приватизац≥њ державного майна передбачаЇ на¤вн≥сть таких стад≥й:
Ч опубл≥куванн¤ списку об'Їкт≥в, ¤к≥ п≥дл¤гають приватизац≥њ, у виданн¤х державних орган≥в приватизац≥њ, м≥сцев≥й прес≥;
Ч прийн¤тт¤ р≥шенн¤ про приватизац≥ю об'Їкта на п≥дстав≥ поданоњ за¤ви або виход¤чи ≥з завдань ƒержавноњ програми приватизац≥њ та створенн¤ ком≥с≥њ з приватизац≥њ;
Ч опубл≥куванн¤ ≥нформац≥њ про прийн¤тт¤ р≥шенн¤ про приватизац≥ю об'Їкта;
Ч проведенн¤ аудиторськоњ перев≥рки ф≥нансовоњ зв≥тност≥ п≥дприЇмства, що приватизуЇтьс¤ (за вин¤тком об'Їкт≥в малоњ приватизац≥њ);
Ч затвердженн¤ плану приватизац≥њ або плану розм≥щенн¤ акц≥й в≥дкритих акц≥онерних товариств, створених у процес≥ приватизац≥њ та корпоратизац≥њ, та њх реал≥зац≥ю.
ƒержавн≥ органи приватизац≥њ прот¤гом м≥с¤ц¤ розгл¤дають за¤ви та приймають р≥шенн¤ щодо приватизац≥њ об'Їкта ≥ в 5-ден-ний строк письмово пов≥домл¤ють про це за¤вника, адм≥н≥страц≥ю та трудовий колектив п≥дприЇмства, що приватизуЇтьс¤, а також в≥дпов≥дний орган виконавчоњ влади, уповноважений управл¤ти цим майном.
” раз≥ в≥дмови у приватизац≥њ в≥дпов≥дний орган приватизац≥њ пов≥домл¤Ї за¤вник≥в про причину в≥дмови.
ƒержавний орган приватизац≥њ прот¤гом м≥с¤ц¤ з дн¤ прийн¤тт¤ р≥шенн¤ про приватизац≥ю об'Їкта затверджуЇ склад ком≥с≥њ з приватизац≥њ об'Їкта ≥ встановлюЇ строк поданн¤ проекту плану приватизац≥њ.
ќсновними завданн¤ми ком≥с≥њ Ї:
Х контроль за проведенн¤м ≥нвентаризац≥њ майна об'Їкта приватизац≥њ;
Х розробка проекту плану приватизац≥њ об'Їкта та поданн¤ його на затвердженн¤ органу приватизац≥њ;
Х оц≥нка вартост≥ ≥ визначенн¤ початковоњ ц≥ни об'Їкта приватизац≥њ, розм≥ру статутного фонду господарського товариства та розробка акта оц≥нки;
* розробка, за необх≥дност≥, рекомендац≥й щодо реорган≥зац≥њ об'Їкт≥в.
” раз≥ зверненн¤ кер≥вництва п≥дприЇмства, що Ї в процес≥ приватизац≥њ, до державного органу приватизац≥њ стосовно в≥дчуженн¤ майна та ≥нших д≥й, необх≥дних дл¤ ефективного функц≥онуванн¤ п≥дприЇмства зг≥дно з вимогами «акону ”крањни "ѕро приватизац≥ю державного майна", ком≥с≥¤ розгл¤даЇ представлен≥ документи та надаЇ державному органов≥ приватизац≥њ в≥дпов≥дн≥ пропозиц≥њ.
ƒл¤ виконанн¤ поставлених завдань ком≥с≥¤ маЇ право:
Ч зобов'¤зати адм≥н≥страц≥ю п≥дприЇмства, що приватизуЇтьс¤, зд≥йснити у встановлен≥ терм≥ни ≥нвентаризац≥ю державного майна;
Ч давати розпор¤дженн¤, обов'¤зков≥ дл¤ адм≥н≥страц≥њ об'Їкта приватизац≥њ, що пов'¤зан≥ з розробкою проекту плану приватизац≥њ;
Ч залучати до роботи експерт≥в, консультант≥в, радник≥в, спец≥ал≥зован≥ аудиторськ≥ ф≥рми, консалтингов≥ орган≥зац≥њ та ф≥рми з правом дорадчого голосу на зас≥данн¤х ком≥с≥њ.
ƒ≥¤льн≥сть ком≥с≥њ припин¤Їтьс¤ п≥сл¤ виданн¤ наказу про затвердженн¤ плану приватизац≥њ.
–≥шенн¤ про затвердженн¤ плану може бути оскаржено у 10-денний строк у ‘онд державного майна ”крањни, ¬ерховну –аду јвтономноњ –еспубл≥ки рим.
ѕ≥д способом приватизац≥њ розум≥ють встановлен≥ законом дл¤ кожноњ квал≥ф≥кац≥йноњ групи об'Їкт≥в приватизац≥њ юридичну п≥дставу ≥ догов≥рну угоду щодо в≥дчуженн¤ майна державного п≥дприЇмства суб'Їктом приватизац≥њ Ч продавцем (державним органом приватизац≥њ) суб'Їктов≥ приватизац≥њ Ч покупцев≥ (недержавн≥й юридичн≥й або ф≥зичн≥й особ≥).
¬≥дпов≥дно до ст. 15 «акону ”крањни "ѕро приватизац≥ю державного майна", ¤ка називаЇтьс¤ "—пособи приватизац≥њ", приватизац≥¤ майна державних п≥дприЇмств може зд≥йснюватис¤ шл¤хом:
Х продажу об'Їкт≥в приватизац≥њ на аукц≥он≥, за конкурсом.
Х продажу акц≥й (часток, пањв), що належать держав≥ у господарських товариствах, на аукц≥он≥, за конкурсом, на фондових б≥ржах та ≥ншими способами, що передбачають загальнодоступн≥сть та конкуренц≥ю покупц≥в;
Х продажу на конкурсн≥й основ≥ ц≥л≥сного майнового комплексу державного п≥дприЇмства, що приватизуЇтьс¤, або контрольного пакета акц≥й в≥дкритого акц≥онерного товариства при поданн≥ покупцем документ≥в, передбачених ч. 1 ст. 12 «акону ”крањни "ѕро приватизац≥ю державного майна";
Х викупу майна державного п≥дприЇмства зг≥дно з альтернативним планом приватизац≥њ.
Ќеконкурентн≥ способи продажу майна державних п≥дприЇмств застосовують щодо об'Їкт≥в, не проданих на аукц≥он≥, за конкурсом.
«г≥дно з≥ ст. 6 «акону ”крањни "ѕро особливост≥ приватизац≥њ об'Їкт≥в незавершеного буд≥вництва" приватизац≥¤ об'Їкт≥в незавершеного буд≥вництва зд≥йснюЇтьс¤ органами приватизац≥њ, у тому числ≥ за участю уповноважених ними юридичних ос≥б шл¤хом:
Ч продажу на аукц≥он≥, за конкурсом;
Ч продажу шл¤хом викупу за на¤вност≥ одного покупц¤ безпосередньо цьому покупцев≥ ≥з забезпеченн¤м ним умов приватизац≥њ об'Їкта;
Ч внесенн¤ об'Їкта незавершеного буд≥вництва до статутного фонду господарського товариства ¤к внеску держави з наступною приватизац≥Їю акц≥й (часток, пањв) у пор¤дку, встановленому установчими документами товариства та законодавством ”крањни, п≥сл¤ завершенн¤ буд≥вництва в≥дпов≥дного об'Їкта;
Ч продажу п≥д розбиранн¤.
”¤вл¤Їтьс¤, що обравши одним ≥з системотворчих критер≥њв способи приватизац≥њ, законодавець ч≥тко не визначивс¤ з власне способами, тобто не встановив, ¤к≥ ж саме способи приватизац≥њ можуть застосовуватис¤. јнал≥з положень ст. 15 «акону ”крањни "ѕро приватизац≥ю державного майна" даЇ п≥дстави дл¤ висновку, що в ц≥й статт≥ за в≥дсутност≥ ч≥ткого ≥ Їдиного розум≥нн¤ щодо критер≥ю класиф≥кац≥њ зм≥шалис¤ до купи:
власне способи приватизац≥њ (викуп, конкурс, аукц≥он);
об'Їкти приватизац≥њ (ц≥л≥сн≥ майнов≥ комплекси; акц≥њ, частки, пањ; незавершене буд≥вництво; орендоване майно);
п≥дстави приватизац≥њ (план, розроблений ком≥с≥Їю з приватизац≥њ чи альтернативний план);
м≥сце проведенн¤ аукц≥ону (фондова б≥ржа).
¬иход¤чи з цього, можна вид≥лити дв≥ групи способ≥в приватизац≥њ: конкурентн≥ (конкурс, аукц≥он) та неконкурентн≥ (викуп). ¬с≥ ≥нш≥ так зван≥ способи, про ¤к≥ йдетьс¤ у законодавств≥, Ї н≥чим ≥ншим, ¤к пор¤дком застосуванн¤ в≥дпов≥дних способ≥в залежно в≥д тих або ≥нших додаткових умов.
« юридичноњ точки зору приватизац≥¤ Ч це майнова угода м≥ж суб'Їктами приватизац≥њ, зм≥стом ¤коњ Ї оплатне, частково оплатне або безоплатне в≥дчуженн¤ державного майна.
«алежно в≥д того, ¤кий саме об'Їкт Ї предметом куп≥вл≥-продажу, законодавець визначаЇ зм≥ст в≥дпов≥дного договору.
“ак, в≥дпов≥дно до ст. 27 «акону ”крањни "ѕро приватизац≥ю державного майна" при приватизац≥њ майна державного п≥дприЇмства ¤к ц≥л≥сного майнового комплексу до договору куп≥вл≥-продажу повинн≥ включатис¤ передбачен≥ б≥знес-планом чи планом приватизац≥њ зобов'¤занн¤ або зобов'¤занн¤ стор≥н, ¤к≥ були визначен≥ умовами аукц≥ону, конкурсу чи викупу
ƒо договору куп≥вл≥-продажу об'Їкта приватизац≥њ включаютьс¤ санкц≥њ за порушенн¤ його умов
«м≥ст договору куп≥вл≥-продажу об'Їкта малоњ приватизац≥њ, ¤кий укладаЇтьс¤ не п≥зн≥ше ¤к у 5-денний терм≥н з дн¤ затвердженн¤ органом приватизац≥њ результат≥в аукц≥ону, конкурсу, визначено пунктами 2 ≥ 3 ст. 23 «акону ”крањни "ѕро приватизац≥ю майна невеликих державних п≥дприЇмств (малу приватизац≥ю)". “акий догов≥р включаЇ:
назву п≥дприЇмства, його адресу;
в≥домост≥ про продавц¤ та покупц¤;
остаточну ц≥ну продажу об'Їкта на аукц≥он≥, за конкурсом або розм≥р викупу;
взаЇмн≥ зобов'¤занн¤ продавц¤ ≥ покупц¤;
номери њх розрахункових рахунк≥в;
назви й адреси банк≥вських установ;
умови внесенн¤ платеж≥в.
ƒо договору включаютьс¤ зобов'¤занн¤ стор≥н, ¤к≥ були визначен≥ умовами аукц≥ону, конкурсу чи викупу, в≥дпов≥дальн≥сть та правов≥ насл≥дки њх невиконанн¤.
ќсоблив≥стю договор≥в куп≥вл≥-продажу об'Їкт≥в приватизац≥њ Ї те, що державний орган приватизац≥њ, з одного боку, Ї стороною такого договору (продавцем), а з ≥ншого Ч зд≥йснюЇ контроль за виконанн¤м його умов.
¬икористанн¤ типовоњ догов≥рноњ документац≥њ при укладанн≥ договор≥в куп≥вл≥-продажу державного майна даЇ можлив≥сть ун≥ф≥кувати њх умови, забезпечити р≥вн≥сть прав та обов'¤зк≥в продавц≥в ≥ покупц≥в щодо р≥зних за характером об'Їкт≥в приватизац≥њ, а тому, здавалос¤ б, не повинно викликати особливих заперечень.
¬≥дпов≥дно до ст. 27 «акону ”крањни "ѕро приватизац≥ю державного майна" та п. 1 ст. 23 «акону ”крањни "ѕро приватизац≥ю невеликих державних п≥дприЇмств (малу приватизац≥ю)" догов≥р куп≥вл≥-продажу п≥дл¤гаЇ нотар≥альному посв≥дченню.
«аконодавство про приватизац≥ю передбачаЇ реЇстрац≥ю окремих вид≥в угод.
ƒогов≥р куп≥вл≥-продажу об'Їкта приватизац≥њ не може належати до угод, укладених на аукц≥он≥, конкурс≥, у розум≥нн≥ ст. 20 «акону ”крањни "ѕро приватизац≥ю невеликих державних п≥дприЇмств (малу приватизац≥ю)", оск≥льки в≥дпов≥дно до ст. 23 зазначеного «акону цей догов≥р укладаЇтьс¤ у 5-денний терм≥н з дн¤ затвердженн¤ органом приватизац≥њ результат≥в аукц≥ону, конкурсу.
Ќазад | «м≥ст | ƒал≥ |